Бетелгейзе ще изгрее в супернова

Червеният гигант Бетелгейзе се готви да експлодира в зрелищна супернова, която ще се вижда толкова ярко, че Земята сякаш ще има две слънца.

Звездата се намира в съзвездието Орион на 640 светлинни години от нашата планета. Тя е една от най-ярките и най-големите звезди в галактиките около нашата. Прогнозите на учените са, че събитието ще се случи много скоро, но това разбира се е много относително, тъй като това може да стане по всяко време в следващите милион години.

Дори експлозията да се случи през 2011г., на светлината ще са ѝ нужни 640 години да достигне до нас. Това ще е най-зрелищното и незабравимо звездно шоу в историята на Земята. В продължение на няколко седмици суперновата ще е толкова ярка, че на небето сякаш ще има две слънца, а нощта няма да се различава от деня.

Снимка: NorthPole76

Физикът Брадли Картър обяснява:

“Това са последните мигове от живота на звездата. Тя ще избухне и буквално ще светне – за няколко седмици ще бъде изключително ярка и ще загасва през следващите месеци.”

Въпреки че експлозията ще се случи рано или късно, Картър обяснява, че по-голямата част от шрапнелите ще минат покрай Земята почти незабелязано.

“Когато звездата избухне, човечеството първо ще наблюдава дъжд от малки частици, наречени неутрини. Те буквално ще обсипят Земята и въпреки ярката супернова, ще могат да се забележат в небето. 99 процента от енергията на звездата в суперновата се освобождава чрез тези частици, които ще преминат дори през човешките тела без да нанесат никаква вреда.”

Снимка: zebravissimo

Да уточним, ако някой се е притеснил, че Бетелгейзе се намира твърде далеч от нас, за да причини някакви разрухи на Земята. Разбира се много от теориите за края на света включват супернова, но както вече казахме, това може да се случи след милион години.

Смъртта на Бетелгейзе ще бъде най-драматичната супернова, която Земята е виждала. Разбира се, ако до тогава нашето собствено слънце не избухне и не унищожи планетата ни.

Първата документирана супернова е била през 185г. от н.е. когато експлодира звезда на разстояние 8200 светлинни години. Китайските астрономи забелязват внезапната поява на звезда, която изчезва само след няколко месеца. Това е потвърдено от съвременните астрономи, които са локализирали останките от избухнала звезда.

Останките от суперновата през 1006г.

Двете най-драматични супернови са били през 11-ти век. През 1006г. е наблюдавана най-ярката звезда на всички времена. Тя е описана от Китай, Египет, Ирак, Италия, Япония и Швейцария. Някои дори твърдят, че скална рисунка от американските индианци в Аризона описва първата наблюдавана от Америка супернова.

От различните исторически записки може дори да се определи какъв вид е била суперновата. Видът Ая е супернова, която през първите няколко седмици е толкова ярка, че може да заслепи 5 милиарда слънца.

“Като знаем разстоянието и яркостта на този вид супернова, можем да изчислим колко ярка е изглеждала тя на хората през 11-ти век. По специална скала, използвана от астрономите, е определено, че тя е от степен -7.5. Това означава, че суперновата се е виждала като пълнолуние.

Другата супернова е от 1054г. и тя почти не е описана от европейците, но е била наблюдавана в Китай, Япония, Корея, Персия и Америка. Астрономите от този период описват, че светлината е била забележима дори посред бял ден в продължение на три седмици, а нощем се е виждала в небето в продължение на две години.

Картина: Phoenix-06

Последните супернови, видими от Земята са били през 1572г. и 1604г. и се изучавани много подробно от две поколения легендарни астрономи – Тихо Брахе и Йохан Кеплер. От тогава нощното небе над нас е спокойно и напълно обичайно.

В нашата галактика има 16 кандидата за супернова и само няколко от тях ще бъдат видими за нас. Бетелгейзе по всяка вероятност ще озари небето най-скоро и огромните й размери гарантират забележително светлинно шоу.

Източник: io9.com