Как животните са спасили човечеството

Хората обичат да мислят, че сме стигнали толкова високо по еволюционната стълбица благодарение на нашата гениалност и способността ни да подчиняваме природата. Но еволюцията не работи така – ние сме това, което сме, благодарение на същества, които повечето хора не уважават изобщо. Затова нека отделим няколко минути да ги почетем.

1. Кучетата са ни помогнали срещу неандерталците

За да разберете как предшествениците на кучетата са спасили човешката раса, трябва да се върнем 40 000г назад, когато неандерталците и модерните хора са бродили по Земята по едно и също време. Противно на приетото схващане, неандерталците не са били толкова глупави. Също като ранните човеци, те можели да използват сечива, да палят огън и да практикуват социални ритуали.

Всъщност, дори имали почти същите по размер мозъци, което означава, че може би са имали език. Но една голяма разлика между двата вида е била, че човеците са живели и работили редом с кучетата, докато неандерталците използвали тези животни за други цели (вечеря). Присъствието на кучетата в ловните групи е увеличило успеваемостта им с 56%, което е дало на ранните човеци голяма преднина.

1. Кучетата са ни помогнали срещу неандерталците

Но те не са можели просто да крадат малките кученца от леговищата им и да ги обучават. Оказва се, че опитомяването на диво куче/вълк е изключително трудно и изисква много време, дори за модерните хора. Човеците от мезолитния период си имали други неща на главата. За щастие обаче, вълците дошли при нас – когато хората започнали да изграждат селища, един от страничните ефекти били отпадъците. Вълците обичали да ядат боклука.

Докато вълците прекарвали все повече време в близост до хората, те се научили да не се страхуват от тях. Освен това развили способността да разчитат човешките жестове и да следят погледа. Ако посочим или погледнем нанякъде, кучето също се фокусира в тази посока. Така, с течение на времето кучетата намерили своето място в човешката култура завинаги.

Междувременно, всички неандерталци измрели.

2. Срамните въшки лишили хората от козината им

Откакто хората бродят по Земята, въшките ги тормозят. Много животни пренасят въшки и всяко си има свой отделен вид такива. Човешките въшки, котешките въшки, конските въшки – всички са различни. Хората обаче могат да се радват не на един, а на цели два вида въшки – тези по косата и срамните. Въшките в косата са малко неудобство, което можете да избегнете като подобрите социалния кръг, в който движите, докато срамните въшки са изгарящ, инфекциозен кошмар. Дори нашите предци жертвали окосмяването по телата си, за да се отърват от срамните въшки.

2. Срамните въшки лишили хората от козината им

Учените са открили, че първоначално сме прихванали човешката срамна въшка от горилите. Но преди да си помислите нещо, вероятно не се е случило както си представяте – нашите предци са били покрити с плътна козина и е било достатъчно да прекарат малко време около горилите, вероятно платонично, за да хванат въшки. Освен това, тогава срамните въшки всъщност са били по цялото тяло. Помислете си само що за ужас.

Докато два вида въшки водели епична битка върху телата ни, неудобството било толкова голямо, че сме еволюирали и сме се лишили от козината си. За едните въшки останал само скалпа, а за срамните – чатала. Подмишниците, единствената друга зона с повече окосмение, вероятно са били обявени за невоенна зона. И така хората заприличали на това, което са днес.

3. Червеите са направили земеделието възможно

Червеите изглеждат като най-малко впечатляващите творения на еволюцията. Можете да преброите нещата, които правят на едната си ръка: Те се гърчат и изглеждат отвратително. Но много учени смятат, че червеите са движещата сила зад раждането на цивилизацията. Един от тези учени е бил не кой да е, а самият Чарлз Дарвин.

3. Червеите са направили земеделието възможно

Дарвин 44 години проучвал червеите и написал книга за тях. Той явно доста ги обичал и буквално ги превъзнасял като най-важните животни на Земята. Но какво толкова им е страхотното? Оказва се, че те подготвят почвата, за да може хората да отглеждат храната си, което иначе е нямало да бъде възможно.

Просто като си вършат работата, ядейки пръст и изкарвайки я от другия си край, червеите облагородяват почвата от милиони години. Ако не бяха те, първите заселници в Египет, Месопотамия и Индия са щели да градят цивилизациите си върху камък и глина.

4. Кравите са ни научили да пием мляко

Нещо, което европейците обичат да правят, но е странно за останалия свят е, че обичаме да пием мляко. Причината е, че повечето от останалите раси – 50% от средиземноморците, 95% от азиатците и почти 100% от индианците – имат непоносимост към лактозата. С други думи, 90% от европейците могат да пият мляко без проблем. Защо е така? Защото европейците са прекарвали повече време с кравите.

Как животните са спасили човечеството

Хората, също като другите бозайници, не са създадени да пият мляко след ранното детство. Нормалните хора губят способността си да преработват млякото на около 5-годишна възраст. Тогава тялото спира да произвежда ензима лактаза, който разгражда млечните захари, известни като лактоза. Без тях, лактозата в млякото просто преминава през червата.

Но след като европейците и културите от Близкия Изток опитомили кравите преди около 7500 години, те започнали да се наливат с млякото им. Малкото от тях, които можели да го толерират, имали предимство, защото открили нов източник на протеини и витамин D. След като пиещите мляко хора станали по-големи и силни, способността им да разграждат млякото се разпространила сред останалите.

5. Бълхите може да ни спасят от ХИВ

Заради желанието си да хапят хората и животните, бълхите са много добри в разпространяването на болести. Безброй хора са загинали от двата им най-смъртоносни подаръка – чумата и едрата шарка. Но ето шокиращото – инфектирайки ни с тези ужасяващи болести в класическия период от историята ни, бълхите са помогнали на много от нас да развият имунитет към ХИВ и така може да са ни помогнали да открием лекарство.

5. Бълхите може да ни спасят от ХИВ

ХИВ е вирус, който унищожава имунната система като навлиза в имунните клетки. Това може да стане само през много специфичен отвор в клетъчната стена. Щом имунни клетки бъдат унищожени, хващате СПИН, което не е хубаво.

Какво общо има това с бълхите? Оказва се, че чумата и едрата шарка влизат в клетките ни по точно същия начин. Когато тези болести обхванали цялото кълбо и убили почти всички, имало малцина, които по някаква случайност притежавали генетична мутация. След като повечето неимунизирани измрели, мутацията се разпространила естествено и хората станали резистентни към ХИВ. Затова днес между 10% и 18% от хората с европейски корени са имунизирани или резистентни към ХИВ.

Откритието на тази мутация е помогнало на учените да създадат антивирусни лекарства и днес те се надяват да открият лек за ХИВ.