Магнитният щит на Земята се е пропукал при свръх мощна магнитна буря

Земята е толкова гостоприемно място до голяма степен благодарение на обширното магнитно поле, което обгражда планетата и ни предпазва от опасния слънчев вятър и космическата радиация.

Но учените са изследвали една от най-силните геомагнитни бури в новата история и са открили, че защитната ни бариера не е толкова сигурна, колкото сме си мислели. Оказва се, че е била пробита.

Експерти са анализирали данни от телескопа GRAPES-3 в Утакаманд, Индия, който е записал огромно изригване на космически лъчи на 22 юни 2015г.

Магнитният щит на Земята се е пропукал при свръх мощна магнитна буря

В продължение на 2 часа земната магнитосфера е била обстрелвана от тези частици, които излъчват високоенергийна радиация и пътуват през космоса с почти светлинна скорост.

Тези неща са толкова силни, че могат лесно да преминат през корпуса на космически апарат, а земното магнитно поле е първата ни защитна линия срещу тях.

Около 40 часа преди събитието от 22 юни, гигантски облак плазма е изхвърлен от Слънцето и след това е ударил магнитосферата със скорост 2.5 милиона км/ч.

Това не е новина, тъй като по същото време е засечена сериозна геомагнитна буря, отговорна за блокиране на радиосигнали в много страни на висока надморска височина.

Сега обаче учените най-после са разбрали пълния мащаб на щетите.

Екип от Индия е изпълнил множество симулации, базирани на данните от GRAPES-3 от онзи ден. Резултатите показват, че магнитосферата се е била пропукала и затова радио системите са се скапали.

Всъщност геомагнитната буря е била толкова силна, че е „препрограмирала“ магнитния ни щит и е отворила пролуки в най-слабите й места, откъдето са преминали радиация и космически лъчи.

Фактът, че подобно нещо се е случило е доста притеснително, тъй като означава, че магнитното поле на Земята се променя – или дори отслабва – на определени места.

Добрата новина е, че магнитосферата е била пробита само временно, но лошата новина е, че това изобщо се е случило.

Няма много какво да направим по въпроса, но учените се надяват, че изучавайки тези събития в момента на случването им – както и минали такива – ще получат по-добра представа как да бъдат подготвени за следващия път.