Как кукувицата снася яйцата си в чужди гнезда?

Кукувиците са известни с това, че снасят яйцата си в гнездата на други птици, които след това ги отглеждат като свои.

Допреди се смяташе, че кукувиците изчакват птиците да напуснат гнездата си, след което тайно снасят яйцата си вътре. Експертите обаче с изненада открили, че кукувиците изгонват свраките докато мътят яйцата си.

Учени от Испания и Белгия са наблюдавали как кукувиците влизат в гнездата по-често, когато свраката мъти яйцата си, а не когато отсъства. Те сложили миниатюрни камери на 29 гнезда на свраки и очаквали да видят как кукувиците тайно се промъкват, вероятно работейки по двойки, за да разсейват свраките докато снасят яйцата си в техните гнезда.

Как кукувицата снася яйцата си в чужди гнезда?

Вместо това обаче открили, че кукувиците понасят атаките на мътещите свраки и ги принуждават да напуснат гнездата си, за да могат да снесат яйцата си вътре.

„Това означава, че поведението на кукувицата изобщо не е потайно.“

Учените предполагат, че еволюцията е научила свраките на тази защитна тактика в отговор на опитите на кукувиците да ги разсеят и да ги накарат да напуснат гнездата си.

„Кукувиците пък от своя страна били принудени да потърсят единственото друго решение: да снасят яйцата си с риска да бъдат нападнати от свраките.“

Качулатата кукувица се среща в южна и източна Европа и южна и източна Африка. Може да снася до 13 яйца, най-често в гнездата на свраки, врани или скорци.