Защо светлината привлича насекомите?

Излезли сте навън в прекрасната лятна вечер, наслаждавате се на атмосферата, но навсякъде около вас насекомите се опитват да развалят удоволствието ви, борейки се с цената на живота си да стигнат до лампата. Защо някои насекоми правят това, макар то обикновено да се оказва смъртоносно за тях? Има няколко теории по този въпрос, но не и единодушен отговор.

Движението на даден организъм в отговор на светлината се нарича фототаксис. При организмите, които биват привличани от светлината, като например нощните пеперуди, се наблюдава позитивен фототаксис. При онези, които бягат от светлината, като например хлебарките, които се скриват в някой тъмен ъгъл, когато светнете лампата, говорим за негативен фототаксис.

Една от популярните теории, опитваща се да обясни позитивния фототаксис при насекомите, е базирана на идеята, че неестествените източници на светлината объркват вътрешната им навигационна система. Преди появата на изкуствената светлина, нощните насекоми са използвали източниците на светлина като Луната или звездите, за да се ориентират. Тези насекоми навигират като се движат под определен ъгъл спрямо източника на светлина.

Защо светлината привлича насекомите?

Понеже Луната е доста далеч, този ъгъл остава същият при движението на насекомото, но при по-малък светлинен източник не е така. В такъв случай ъгълът се променя когато насекомото премине край лампата например, затова то се опитва да се подравни и в крайна сметка започва да лети в кръг около нея. Без съмнението това е доста объркващо за бедните твари.

Но в тази теория има няколко проблема. Преди всичко, неестествени източници на светлина, като например огън, запален от човека, е имало от хиляди години. Следователно би трябвало еволюцията да е изкоренила това самоубийствено поведение у насекомите. Друг проблем е, че много видове нощни пеперуди всъщност не са миграционни, следователно не използват лунната светлина за ориентир.

Според друга теория, прекият поглед към светлината е индикация, че пътят е чист и насекомите летят директно към нея, за да избегнат препятствията. Това може да обясни защо някои насекоми изглежда се блъскат директно в крушките.

Някои хора пък смятат, че понеже много цветя отразяват UV светлината, насекомите може би биват привличани от изкуствените източници на светлина, защото те също излъчват малки количества UV светлина. По този начин насекомото бърка лампата с цвете (източник на храна). В действителност е доказано, че UV светлината привлича повече насекомите, отколкото светлината с по-голяма дължина на вълната, като например жълтата или червената.

Защо светлината привлича насекомите?

И накрая, една идея водеща началото си от 70-те години, когато един ентомолог предположил, че нощните пеперуди всъщност бъркат определени източници на светлина за женски пеперуди. Макар това да звучи странно, учените са открили, че инфрачервената светлина, излъчвана от пламъците на свещите, всъщност е сходна по честота със светлината, излъчвана от феромоните на женските нощни пеперуди.  Същият човек е открил също, че феромоните са слабо луминесцентни.

Но и тази теория не отговаря на всички въпроси, след като насекомите, както вече споменахме, са по-силно привличани от ултравиолетовата светлина, отколкото от инфрачервената.

В обобщение ще кажем, че макар учените все още да не са застанали единодушно зад определено обяснение, изглежда най-вероятната версия е, че насекомите се опитват да използват изкуствената светлина за ориентир, но това трудно би могло да бъде доказано.