Растението, виреещо само върху богата на диаманти почва

Pandanus candelabrum. Може да има завъртяно латинско име, но това бодливо палмоподобно растение наистина заслужава внимание.

Геологът Стивън Хагърти от Международния Университет във Флорида е забелязал, че то вирее само в най-добрата, най-скъпа почва. Имаме предвид почва, в която има диаманти. Растението се открива само върху кимбълитни тръби, богати на минерали формации, които придвижват нагоре материал, включително и диаманти, от земната мантия. Тези плодородни подземни структури са остатъчни белези от древни вулканични изригвания. Всяко от тях е оформено като чаша шампанско, пълна с плодороден коктейл от минерали като калий, магнезий и фосфор.

„Звучи като доста добра тор, което е и всъщност.“ казва Хагърти. Перфектно за растение със скъп вкус.
    Хагърти свързва растението с диаманти, когато търси кимбърлитни тръби в Либерия. Той пресявал блатна кал в търсене на минерали, които ще дадат индикация за наличието им отдолу. Така той не само открива  тръба 50 на 500 метра, а и забелязва растението, което никне само там.
    „Това е брилятно откритие, особено в плътно гористи райони, в които е трудно да провеждаш изследвания.“, казва Карин Олсън Хоал, геолог специализираш в диаманти от Колорадското Минно Училище. Не е изненадващо, че взаимовръзката е открита чак сега.

Хагърти ще продължи да оценява почвата в Западна Африка в усилие да определи кои кимбърлитни тръби си струва да бъдат обработвани за диаманти. Той, също така иска да разбере как растението добива хранителни вещества от богатата почва.
    pandanus_candelabrum_ms4080
    Гъстата гора е пречка за намиране на растението, затова ще бъде направен опит за отриването му по въздушни и сателитни снимки. Това може да помогне на западноафриканските страни да намират диамантени депозити, което би донесло фантастични приходи. Допълнителен бонус е, че добивът от кимбърлитни тръби е по-малко разрушителен за околната среда от например откритите мини. Самата форма на кимбърлитните тръби предполага мините да са тесни и да увреждат околната среда минимално.
    Бъдещето също означава и поглед в миналото. Почвата от кимбърлитните мини може да помогне на геолозите да разберат какви са били температурните условия и налягането на земната мантия преди 150 милиона години, по същото време когато се оформя Атлантическия океан, а Африка и Южна Америка се разделят. Диамантите са и прозорец към още по-далечното минало, като някои са на 3 милиарда години. Минералите останали в тях могат да ни дадат представа за условията в които са формирани диамантите дълбоко в земното кълбо.

Статията е предоставена от екипа на RockShop.bg и е вдъхновена от техния продукт Диамантени чаши за уиски. RockShop.bg предоставя специална отстъпка на читателите на искам да знам от 5 %  с код ISKAM5