Там, където Международната космическа станция ще умре

Студената бездна на океанското дъно е най-близкото за земляните до условията на космоса. Там не живее нищо и никой не ходи. Смразяващо, мрачно и празно е. Край бреговете на Нова Зеландия обаче, Тихият океан е дом на може би най-странното гробище в света: така нареченото космическо гробище се е превърнало в лобно място за стотици космически апарати.

В орбита около Земята във всеки даден момент има хиляди сателити и отломки, но какво се случва, когато им свърши горивото или приключат мисиите си? В общи линии трябва да се разкарат от небето, за да не пречат на другите сателити.

Рискът да оставиш голям метален обект с размерите на автомобил да обикаля Земята е… физика. Масата на Земята създава гравитационно привличане, което придърпва всичко около нея. Без да бъде изведен от употреба както си е по реда, космическият апарат би могъл да падне над главите ни.

За щастие има учени, които знаят как да предотвратят такъв армагедон. Космическите агенции по света внимателно планират обратното навлизане в атмосферата на тези тела и дори са избрали място, където да ги погребват.

На около 5000км от източното крайбрежие на Нова Зеландия, 3200км северно от Антарктида и 4км дълбоко, космическото гробище наистина е насред нищото. Това изолирано място в океана технически е наречено океански полюс на недостъпността – точката на планетата, най-далеч от каквато и да е земна маса. Това място е избрано по очевидни причини, тъй като значително намалява риска от човешки жертви, предизвикани от падащи горещи космически отломки. Според правилата на НАСА, обект, навлизаш обратно в земната атмосфера, не трябва да надвишава 0.0001% шанс от контакт с хора, което означава, че при 10 000 случая се очаква една човешка жертва.

Към днешна дата, 263 космически апарата са се разбили там от 1971г и броят им непрекъснато расте. Най-известният резидент на космическото гробище е МИР, 142-тонната руска космическа станция. МИР е извадена от употреба през 2001г и изпратена на космическа смърт. Другите космически апарати в гробището варират от товарни отсеци на ракети до шпионски сателити, малки руски станции, резервоари и стотици товарни кораби, пренасяли провизии за астронавтите в орбита.

Руските обекти са много повече от всички останали в Тихия океан – повече от 190. САЩ са следващи с 52, а Европа с 8, Япония с 6 и SpaceX с 2.

Има предостатъчно космически обекти на опашката за гробището, но следващият голям такъв ще почака още 12 години. Международната космическа станция ще се разбие в Тихия океан, когато приключи мисията си през 2028г.

МИР е огромен обект за връщане на Земята, което изисква значителни изчисления за да се подсигури безопасността. За сравнение, МКС е 4 пъти по-голяма, тежи близо 500 тона и е с размерите на футболно игрище. Учените, които планират връщането, признават че ъгълът на навлизане при тази маневра ще трябва да бъде изключително точен, но се очаква всички отломки от станцията да се озоват в океана.