Топ 10 изгубени в историята неща

6. Фосилите на пекинския човек

Фосилите на пекинския човек

Синатропът, или така наречения пекински човек, е ранен човек, открит в Пекин през 1927г, който е живял някъде преди около 500 000 години. Смята се, че е междинното звено между неандерталския и явайския човек. Костите са изследвани предимно от Дейвидсън Блек до смъртта му през 1934г. След него поема Пиер Теяр дьо Шарден, а накрая фосилите попадат у Франц Веиденрайх, който ги изучавал до 1941г. Оригиналните фосили изчезват в същата година по време на Втората световна война, след като са натоварени в два дървени сандъка.

Според няколко очевидеца, сандъците били складирани два дена в сградата на медицинския университет в Пекин, след което д-р Тревор Боуен ги откарал в американската легация три седмици преди бомбардирането на Пърл Харбър. Повечето служители на университета твърдят, че фосилите най-вероятно са стигнали до частта на американските морски пехотинци, макар за това да няма документи. Знае се обаче, че сандъците не са качени на борда на кораб Президент Харисън за Америка.

Има различни непотвърдени истории за съдбата на пекинския човек, но една от най-интересната е за Кристофър Янус, брокер от Чикаго, който предложил награда от $5000 за намирането на фосилите в средата на 70-те. Получил обаждане от неизвестна жена, която твърдяла, че фосилите били у нея и настояла да се срещнат на покрива на Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк.

Янус бил любопитен и отишъл на срещата. Жената разказала, че покойният й съпруг, моряк през Втората световна война, се завърнал вкъщи със сандък, съдържащ фосили, които според нея били на пекинския човек. Тя му показала снимка на костите и поискала $500 000, за да ги предаде.

Янус успял да убеди жената да му даде снимката, за да я покаже на експерт. Професорът по антропология Хари Шапиро разгледал снимката и впечатление му направил само череп, който приличал на този намерен в Пекин. Не можело да се каже обаче със сигурност дали е така, защото снимката била неясна.

Случката придобила голяма известност благодарение на пресата и някои учени, които искали да изследват черепа отблизо. Жената обаче се уплашила и повече не била видяна. Никой не знае дали пекинският човек наистина е бил у нея.