Как законът не позволява да изследваме водата на Марс

След като преди няколко дни стана ясно, че на Марс почти със сигурност има течаща вода, Червената планета продължава да бъде една от най-коментираните теми. Новото откритие поставя въпроса как можем да изследваме тази вода.

Учените знаят къде най-вероятно е водата на Марс и най-очевидното решение би било да насочат марсоходите в тази посока. След това биха могли да вземат проби от водата и да изпратят резултатите обратно до Земята.

Това обаче няма да се случи, поне не от сегашните марсоходи Кюриосити и Опортюнити. Причината е, че те са твърде мръсни за тази работа. След като марсоходите идват от Земята, те вероятно пренасят микроби, които биха замърсили чистата марсианска вода. Освен това, по време на стотиците милиони километри пътешествие, вероятно по тях са попаднали и други прахови частици и микроорганизми от космоса. Затова е трудно да се определи колко замърсени са марсоходите.

Снимка: nationalgeographic.com

Замърсяването на марсианската вода с чужди микроби би компрометирало пробите и изучаването на състава на водата. Така погрешно бихме могли да открием “живот на Марс”, който всъщност може да е дошъл от Земята.

Освен всичко друго обаче, има и законови пречки защо марсоходите не могат да изследват водата – така нареченият международен закон за космоса. САЩ са подписали Договора за космоса от 1967г, който налага ограничения относно това какво астронавти или обекти, изпратени на чужди планети, могат да правят.

Марс е защитена допълнително и от ограничения, наложени от Комитета по космически изследвания чрез Политиката за защита на планетите. Тя гласи, че определени “специални региони” на Червената планета, където е най-вероятно да бъде открит живот, са защитени от потенциална вреда или замърсяване. Те биха могли да дойдат от носещите микроби марсоходи. В крайна сметка на Марс може и да има вода, но засега законът не ни позволява да разберем повече.

Разбира се не липсват предложения за заобикаляне на проблема. Стерилизирането на Кюриосити и Опортюнити до степен да бъдат достатъчно безопасни за мисията обаче би повредило машините. Вероятно бъдещи марсоходи като ЕкзоМарс 2018 или Марс 2020 ще бъдат създадени с функцията да се самопочистват. Дори тогава обаче не е ясно дали биха били достатъчно стерилни, за да изследват марсианската вода. Друго предложение е създаването на марсоход, който да принтира други 3D роботи.

Докато учените си блъскат главите в търсене на решение, вероятно ще се наложи и промяна в законите за изследване на космоса. Засега Кюриосити и Опортюнити ще останат далеч от водата на Марс.