Откриха непокътнат древен вирус в човешкото ДНК

Мислите ли, че вашата ДНК е човешка? Едно ново откритие показва, че е още по-малко човешка, отколкото учените смятаха досега. В нея са намерени, скрити между нашите собствени гени, 19 нови парчета, които са оставени от вируси, заразили нашите предци преди стотици хиляди години.

В изследването на учени от Университета на Мичиган е открит, освен тези повече от дузина фрагменти, даже един участък, съдържащ непокътната, пълна генетична рецепта за цял вирус. Това се казва в статия, публикувана в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Този новооткрит участък в ДНК е намерен в 50 от около 2500-те души, участвали в изследването. Дали този вирус, запазил генетическия си код в първоначалния си вид, може да възпроизведе или се възпроизвежда, все още не е известно. Но други проучвания на ДНК са показали, че древните вируси, закодирани в нея, могат да влияят на хората, които ги носят.

Проучването разглежда цялата последователност на ДНК или генома на хора от цял ​​свят, включително и голям брой от Африка, от където идват предците на съвременните хора, преди да населят света. Екипът използва сложни техники за сравнение на ключови области на генома на всеки човек с “референтен” човешки геном, разказва сайтът наУниверситета на Мичиган.

Откриха непокътнат древен вирус в човешкото ДНК

Древните нашественици HERV

Изследването добавя още данни към това, което науката вече знае за човешките ендогенни ретровируси (human endogenous retroviruses или HERVs). С този термин се обозначават древните инфекциозни вируси, които вмъкват свое собствено копие на генетичния си материал в геномите на нашите предци. Те са част от същия тип вирус, който включва съвременния човешки имунодефицитен вирус, който причинява СПИН.

Ендогенните ретровируси са като генетични паразити, които могат да се копират в генома и да вграждат копията си на нови места в ДНК-то на своя гостоприемник. Всъщност гените на тези вируси са около 8% от човешкия геном и са част от некодиращата ДНК, която не съдържа инструкции за производство на протеини.

В някои случаи HERV-последователностите в човешкия организъм, могат да доведат както до вредни, така и до полезни мутации като например тази, който помага на телата на бременните жени да изградят клетъчен слой около развиващия се плод, за да се предпази от токсините в кръвта на майката.

Този ендогенен ретровирус изглежда така, сякаш може буквално да се вземе, да се изреже и да се превърне в заразен патоген, заяви Джон Кофин (John Coffin) от Медицинския университет Тъфтс (Tufts University), екипът на който също участва в изследването.

“Подобен експеримент би бил много интересен за нас, тъй като това би дало възможност да се проучат следите на епидемия, засегнала човечеството в далечното минало,” – добавя изследователят.