Как са се образували диамантите?

Все още много хора смятат, че диамантите се образуват от въглищата. Тази идея дори продължава да се преподава в класните стаи.

Въглищата не играят роля при образуването на диаманти. Всъщност, повечето диаманти са се образували преди появата на първите растения на Земята – именно от тези растения са се получили въглищата. Това трябва да ви говори, че е невъзможно диамантите да са се образували от въглищни залежи.

Истината е, че диамантите се образуват в земната мантия и излизат на повърхността при дълбоки вулканични изригвания. При тези изригвания се получават стълбове от магмена скала, обикновено лампроит или кимберлит. Търсачите на диаманти проучват именно за такива стълбове.

Как са се образували диамантите?

Образуването на диамант по естествен начин става при изключително високи температура и налягане. Такива условия има само в ограничени зони от земната мантия, на около 150км под повърхността, където температурата е минимум 1050ºC. Подходящи температура и налягане за образуване на диаманти има най-вече в мантията под континенталните плочи.

Диамантите излизат на повърхността при дълбоки изригвания, които разкъсват части от мантията и ги издигат нагоре. Такива вулканични изригвания обаче са изключителна рядкост и не са били засичани откакто учените разполагат с техниката за това.

Участват ли въглищата в образуването на диамантите?

Въглищата са седиментна скала, образувала се от умрели растения. Рядко се откриват на по-голяма дълбочина от 3км и едва ли е много вероятно да са били изкарани на повърхността от по-голяма дълбочина от тази на основите на континенталните плочи. Откъде тогава е дошъл въглеродът за образуването на диаманти? Най-вероятно този въглерод е останал на голяма дълбочина в земната мантия още при образуването на планетата.

Откривани са малки диаманти в скали, които са били потопени от тектоничните плочи дълбоко в земната мантия, след което върнати отново на повърхността. Такива диаманти вероятно са се образували и на по-малка дълбочина, около 80км, както и при по-ниска температура, около 200ºC.

Как са се образували диамантите?

На теория е възможно въглищата да са източник на въглерод при формирането на такива диаманти, но по-вероятно е това да са скали като варовик, мрамор и доломит.

Има също теория, че диаманти са се образували на Земята и при големи сблъсъци с астероиди. Когато такъв астероид се удари в Земята, сблъсъкът създава екстремни температура и налягане. Един 10-километров астероид например може да се движи с 20км в секунда и при сблъсък би могъл да освободи повече енергия от милион атомни бомби и температура по-висока от тази на повърхността на Слънцето.

Това са повече от идеални условия за образуването на диаманти и такива всъщност са били откривани около няколко кратера в Аризона и Сибир.

Звездата на Африка

Най-големият довод за това, че диамантите не идват от въглищата си остава сравняването на възрастта им.

Почти всеки диамант, който сме открили досега, е от докамбрийския период, обхващаш времето от формирането на Земята преди 4.6 милиарда години до началото на камбрийския период преди около 540 милиона години. За сравнение, най-ранните растения са се появили на Земята преди около 450 милиона години – почти 100 милиона години преди образуването на всички диаманти.

Знаете ли също, че:

• Най-големият диамант, откриван някога, е Серджио и тежи 3617 карата или 723 грама. Открит е в Баия, Бразилия през 1895г и се смята, че е дошъл от метеорит.
    • Най-големият шлифован диамант пък е Златният юбилей, който тежи 545.67 карата или 109.13 грама. Открит е в мина Премиер, Южна Африка, а стойността му се оценява на 4 до 12 милиона щатски долара.
    • В мина Премиер е открит и предишният рекордьор, диамантът Кулинан, който тежал 3106.75 карата и бил нарязан на 105 по-малки диаманта. От тях най-голям и известен е Звездата на Африка, който тежи 530.2 карата (106гр).
    • Диаманти могат да се създават и в лаборатория. Синтетичните диаманти са на практика почти неразличими от естествените, но са много по-евтини и задоволяват 98% от търсенето в индустрията.