Какво ще стане, ако пчелите изчезнат?

Какво ще стане, ако пчелите изчезнат?Пчелите произвеждат сладък мед и жилят лошо, но ролята им в хранителното производство е много по-голяма като основни опрашители на повечето цъфтящи растения. Популациите на медоносната пчела намаляват през последните 50 години и възникват притеснения как това ще се отрази на планетата.

1/3 от храната ни има нужда да бъде опрашвана от насекоми, а медоносните пчели са отговорни за по-голямата част. Това определено е доста. Ще загине ли човечеството, ако пчелите изчезнат?

Краткият отговор: не. В Северна Америка например, допреди няколко века, не е имало медоносни пчели. Местното население се е хранело предимно с тиква, боб, слънчоглед, кестени и различни диви плодове, всички от които опрашвани от други видове пчели.

Ако всички медоносни пчели изчезнат, това определено ще се окаже катастрофално за земеделието и ще понесем тежки загуби, но ще оцелеем. С течение на времето, други опрашители ще поемат работата на медоносните пчели. Има други видове пчели, някои от които са дори по-добри в работата си на опрашители от медоносните. Това ще изисква големи промени, за да се посрещнат тези заместители – опазване на хабитата им, разнообразие на културите, защита от пестициди и т.н.

Какво ще стане в първите години след изчезването на медоносните пчели?

Някои растения са опрашвани от вятъра, но повечето ги опрашват насекомите. Бръмбарите и пеперудите също могат да опрашват, но пчелите се справят най-добре с това. Почти всички плодове и повечето зеленчуци се опрашват от насекомите. Без медоносните пчели, ще изгубим много от растенията, които използваме за храна. Някои култури, като житото и ориза, нямат нужда от опрашване от насекоми, но поне 30% от хранителните култури и 90% от дивите растения разчитат на насекомите, така че изборът ни на храна ще намалее драстично – или ще трябва да открием нов начин да ги опрашваме.

Какво ще стане, ако пчелите изчезнат?

Животните, които разчитат на определени растителни видове, също ще изчезнат, ако тези растения спрат да се размножават. Това означава, че ще бъдат нарушени цели екосистеми и ще бъде елиминирано част от световното биоразнообразие. Например, добитъкът, от който получаваме мляко и месо, се храни предимно с люцерна и лупина, които са опрашвани от насекомите. С по-малко храна за изхранване на големите животни, ще намалее производството на месо и мляко, а това ще промени и начина на живот на хората.

Рапицата масово се отглежда за производството на биогорива и олио. Без опрашване, това няма да е възможно и ще трябва да разчитаме повече на фосилните горива, които скоро ще се изчерпат. Памукът се опрашва от пчелите и други насекоми, така че без тях, няма да можем да използваме памук при производството на дрехи, а по-голямата зависимост от изкуствените материи ще изчерпа фосилните горива още по-бързо.

Много лекарства се произвеждат от растенията. Ако пчелите изчезнат, това сериозно ще навреди на фармацевтичната индустрия. Морфинът – основата в много обезболяващи – се извлича от сънотворния мак. Той може да се опрашва сам, но много по-малко ефективно, отколкото когато го опрашват насекомите. Много други растения, използвани във фармацевтиката, също разчитат на пчелите и насекомите.

В заключение, изчезването на пчелите би навредило значително на планетата и биоразнообразието. Няма да доведе до края на човечеството, но би наредило на световната икономика и начина ни на живот. В крайна сметка, с течение на времето, мухи, бръмбари, пеперуди и други видове пчели ще поемат ролята на главни опрашители там, където медоносните пчели са изчезнали.

Ето и един пример как ще изглеждат рафтовете в магазина , ако ги няма пчелите: