На какво мирише след дъжд?

Сигурно сте усещали специфичната миризма, носеща се във въздуха след дъжд, особено през лятото или след период на голяма суша. Сякаш всичко се усеща различно, ухае различно. Чудили ли сте се на какво точно мирише, какъв е този аромат на чистота и свежест? Хората по цял свят го разпознават, а учените имат няколко теории.

Донякъде миризмата – и по-точно уханието на чистота – се дължи на озона. Обикновено атомите кислород са по двойки, а озонът съдържа три кислородни атома. Той се образува по естествен начин в горните слоеве на атмосферата, където енергията от UV светлината разделя кислородните молекули и всеки от единичните атоми се свързва с различна кислородна двойка. Същият процес се случва около водопадите и след мълния.

На какво мирише след дъжд?

Понякога озонът се използва за неутрализирането на неприятни миризми, особено дим или мухъл. Миризмата на чистота след дъжд се дължи отчасти на факта, че озонът неутрализира някои от миризмите, с които сме свикнали.

Но и озонът има специфична миризма. Някои хора казват, че много прилича на тази на здравеца. Други я оприличават на белина. Малцина са онези, които са вдишвали озон за по-дълъг период, защото той е опасен и може да унищожава клетките. Но малко озон след дъжд не може да ни навреди, нали? Особено, когато носи такава свежест със себе си.

На какво мирише след дъжд?

Другата специфична миризма, която се усеща след дъжд е като на прясно разкопана почва. Почти всички типове почва на Земята съдържат бактерии актиномицети. Те се откриват най-вече в плодородната и влажна почва и са полезни както за почвата, така и за нас. Учените дори са успели да извлекат антибиотици от почвата и са открили, че се произвеждат именно от тези бактерии.

Когато почвата изсъхне, актиномицетите освобождават спори, които могат да издържат на сушата и се активират когато завали. Специфичната миризма идва от бактериите, които се събуждат в земята и въздуха и се залавят за работа.