Защо получаваме мускулна треска?

Когато човешкото тяло се натоварва физически, започваме да дишаме учестено, за да достигне повече кислород до мускулите. Тялото предпочита да генерира повечето от енергията си чрез аеробни методи, тоест с участието на кислород. Някои обстоятелства обаче – например избягването на саблезъб тигър в миналото или вдигане на тежко – изискват по-бързо производство на енергия. Тази енергия идва от процес наречен гликолиза,  при който молекулите на глюкозата се разбиват и се получава пирогроздена киселина.

Защо получаваме мускулна треска?

Когато тялото разполага с достатъчно кислород, от пирогроздената киселина то директно произвежда допълнително енергия. Но когато кислородът е ограничен, тялото временно започва да превръща пирогроздената киселина в млечна киселина, което позволява разграждането на глюкозата – а с това и производството на енергия – да продължи. Работещите мускулни клетки могат да продължат тази анаеробна реакция до три минути, като през това време млечната киселина се натрупва в мускулите.

Страничен ефект от високите нива на млечна киселина е повишена киселинност в мускулните клетки, както и нарушеното производство на други метаболити. Същата система, която позволява разграждането на глюкозата до енергия не работи ефективно в киселинна среда.

На пръв поглед изглежда нелогично мускулите да произвеждат нещо, което ограничава ефективността им. Всъщност обаче, това е естествен защитен механизъм на тялото, който предотвратява перманентни травми по време на интензивно физическо натоварване. Щом системите, необходими за свиването на мускулите, забавят работа, кислородът отново достига до тях и млечната киселина се преработва обратно на пирогроздена киселина, което позволява на тялото да се възстанови.

Защо получаваме мускулна треска?

Противно на популярното схващане, за мускулната треска, която усещаме в дните след физическо натоварване не е отговорно натрупването на млечна киселина в мускулите. Изгарящото усещане е в резултат на самото производство на млечна киселина и други метаболити, макар да не е ясно кои точно метаболити.

Учените, изследвали нивата на млечна киселина след упражнения, не са открили особена връзка с мускулната треска. Точната причина за закъснялата болка в мускулите, продължаваща до няколко дни след голямо физическо натоварване, все още не е ясна. Повечето експерти смятат, че причината се крие в увредените мускулни клетки и повишеното освобождаване на различни метаболити в тъканите около мускулните клетки. Отговорът на тялото е като при възпаление, което води до подуване и болка, отминаващи до няколко дни.

1. Всъщност учейки за държавните ми по фармация, учих, че официалната причина за мускулна треска са микроразкъсвания (микролезии) в мускулните клетки, които така и не зарастват напълно, т.е. избягвайте появата на мускулна треска.