9 любопитни факта за кехлибара

Неговата оранжева прозрачност запазва отдавна изчезнали животни в продължение на години. Той е украса за огърлици, гривни и висулки от хилядолетия. Представяме ви 15 невероятни факта за кехлибара.

1. Кехлибарът не е минерал, а представлява вкаменена смола от иглолистни дървета. Тъй като е полупрозрачен, има оранжево-жълт цвят и свети, когато е полиран добре и поставен на светлина, той отдавна се използва за украса на бижута и други декорации, но е скъпоценен камък с органичен произход.

2. Най-голямото находище на кехлибар е Балтийския регион. Установено е, че там се намират над 105 тона от него, при това от най-високо качество.

3. Когато едно дърво се отсича, то отделя лепкава субстанция, наречена смола, чиято цел е да „запечата“ ранената област. С течение на времето смолата ще се втвърди и ще се превърне в красив прозрачен кехлибар – такъв, какъвто го познаваме.

4. Повечето смоли са химически нестабилни и се разпадат с времето, вместо да се втвърдят. Когато обаче за нея има подходящи условия, като например водни утайки, образувани на дъното на водни басейни, седиментна глина, пясъчници, кафяви въглища и други, смолата се втвърдява чрез прогресивно окисляване и полимеризация. Голяма част от кехлибара се среща в седиментни скали (на възраст от 30 до 90 милиона години).

5. Според Swedish Museums of Amber преди 2500 години гръцкият философ Талес открил, че когато кехлибарът бива втъркан в плат, се образуват искри и се привличали малки пера и прашинки. Тази сила получава името „електричество“ заради гръцката дума „electron”, което означава „кехлибар“.

6. Много същества изгубват живота си, но остават напълно непокътнати в кехлибара. Жаби, гущери, змийски кожи, птичи мера, козина, кости на бозайници и различни части от растения са били запазвани в кехлибари. Най-често срещани са мухи, мравки, бръмбари, паяци, стоножки, термити, комари, пчели, хлебарки, скакалци и бълхи.

7. Въпреки успеха, постигнат във филма “Jurassic Park”, където учените успешно извличат ДНК на динозаври, запазени в кехлибар, в реалния живот учените не са успели да го постигнат, макар и да не са преставали да опитват.

8. Благодарение на уникалния начин, по който кехлибарът съхранява и запазва попадналите в него насекоми и животни, палеонтолозите са успели да научат много за живота на Земята в далечното минало, а повече от 1000 изчезнали видове насекоми са били идентифицирани, благодарение на кехлибара.

9. Огромна част от откритите кехлибари са по-млади от 90 милиона години, но през 2009 година изследователи откриват парче кехлибар, за което установяват, че е на 320 милиона години.