10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Разбираемо е опитите на НАСА да стигнат до звездите да са довели до невероятни постижения в света на технологиите, но списъкът е доста изненадващ.

Понякога нещата, създадени за изпитанията на космическото пътуване идеално и бързо се вписват в ежедневието ни. В други случаи НАСА са били директно наети да усъвършенстват определени неща – например до 1971г американските пожарникари имали проблеми с кислородните апарати, но НАСА ги подобрява, като намалява тежестта им с 30%.

НАСА също така са работели с много компании за създаването на нови технологии за техните космически мисии и така са променили света. Например, НАСА искат от Black & Decker да създадат лека пробивна машина за мисиите Аполо и това води до появата на безжичните електрически инструменти. Но това не е всичко.

10. Подметки с въздушна възглавница

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Астронавтите в смразяващия вакуум на космоса имат нужда не само от топлина, но и от здрави дрехи, които да издържат на работата в тежки условия. Един от резултатите от работата на НАСА върху по-леко и издръжливо облекло се ползва от милиони хора по света.

Създавайки по-практични и динамични костюми, НАСА значително подобряват и обувките. В началото на 80-те години за производството на космическите скафандри се използва специален процес за раздуване на каучук. Бившият инженер от НАСА Франк Руди представя на Nike този процес и предлага на компанията да пълни подметките на обувките с абсорбиращ шоковете материал и въздушни клетки. Така се ражда Nike Air.

9. Безжични инструменти

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

При космическото пътуване, подвижността и захранването са две много важни неща. За да помогнат на астронавтите от Аполо да събират по-лесно проби, от НАСА се обръщат към Black & Decker за създаването на специална, лека, захранвана от батерия пробивна машина, която да дълбае в лунните скали. Тази машина води до появата на много други безжични инструменти в сферите на строителството, медицината и производството.

Още повече, компютърната програма, създадена за да намали разхода на електроенергия, дава началото на известната прахосмукачка Dustbuster. Представена през 1979г, малката, безжична прахосмукачка е хит в САЩ и компанията продава повече от 1 милион бройки за година.

8. Невидими брекети

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Когато говорим за подравняване на зъбите, прозрачните брекети са много по-добре изглеждащи от обикновените, метални. Те се изработват от прозрачна керамика, известна като TPA.

Ракетите с топлинно насочване разполагат с инфрачервена антена, която има нужда от защита. Затова, заедно с компанията Caredyne, НАСА създават TPA за тези антени. Скоро обаче става ясно, че материалът има много по-комерсиални приложения.

Макар невидимите брекети да са по-крехки от металните, те навлизат в денталната индустрия и придобиват широка популярност, благодарение на звезди като Том Круз.

7. Филтрите за вода

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

На космическите мисии, достъпът до чиста питейна вода е от жизненоважно значение. В космоса, всяка бактериална инфекция или разпространявана чрез водата зараза е сериозен проблем.

Макар технологии за филтриране на вода да има от 50-те години, те не са достатъчно добри за космоса, затова НАСА намират друго решение. Те решават да използват въглен.

Сребърните йони във въглена унищожават бактериите във водата и предотвратяват развитието им. Технологията е въведена в употреба от други компании и днес може да се открие в милиони кухни по света.

6. Компютърната мишка

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Днес, милиони компютърни потребители по света приемат мишката за даденост. Но разработването на толкова практично устройство е продукт на много работа в средата на 20-и век.

Един от ранните опити за подобно устройство е на DATAR от канадския флот през 1952г. Техният проект обаче е забулен във военни тайни, не са подавани никакви патенти и не е използван комерсиално.

През 1961г, идеята за мишката идва на Дъг Енгълбърт, докато разглежда сложната тема за управлението на компютъра. В средата на 60-те години НАСА се свързват с него, за да проведе тестове с различни устройства.

Примитивното решение на Енгълбърт – с кабел, наподобяващ опашка на мишка – е печелившият резултат от тези тестове. Мишката на Енгълбърт е приета за стандарт в НАСА и оказва огромен ефект върху революцията на домашния компютър.

5. Студено сушените храни

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Изпращането на хора в космоса не е лесна работа. Храната на астронавтите се оказва сериозен проблем още от самото начало. С ограничено пространство и очевидните изисквания за годност, това е сериозно предизвикателство за първите космически пионери.

При програмата Mercury на НАСА, астронавтите се „наслаждават“ на диетични хапки под формата на кубчета, замразени прахчета и полутечности в туби. Разбираемо, това не им се харесва особено и до началото на мисиите Аполо нещата са подобрени значително.

През 60-те години НАСА провежда сериозни проучвания по темата и разработва своята технология за студено сушене – храната се сготвя, веднага се замразява и след това се извличат ледените кристали, като получения резултат тежи 5 пъти по-малко, но запазва почти всичките си хранителни качества.

Тази техника скоро след това е комерсиализирана от Action Products и оттогава генерира милиарди долари приходи.

4. GPS

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Сателитите са едно от нещата, които хората винаги свързват с космоса. Те не само значително са разширили познанията ни за вселената, но са трансформирали и земните комуникации.

Една от най-известните разновидности на технологията е системата от сателити, които предоставят глобално позициониране по планетата – изобретение, което милиони шофьори използват всеки ден. И макар НАСА на практика да не са изобретили GPS, именно техните сателитни иновации водят до въвеждането на системата.

През 1960г, проект Echo на НАСА е първият в света експеримент със сателити за пасивна комуникация и успява да предаде сигнали между две различни точки на земната повърхност. Два години по-късно, на 10 юли 1962г, сателитът Telstar предава изображения на веещия се американски флаг до американските телевизионни зрители.

Към момента има 32 GPS сателита около Земята, които дават възможност на всеки един от нас да открие пътя до всяка една точка на планетата.

3. Защитните слънчеви очила

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Една от сериозните опасности при пътуването в космоса е излагането на светлина. Рискът е не само от слънчевата радиация, но също от дейности като заваряне и работа с лазери.

За да решат този проблем, НАСА разработват технология, която продължава да бъде използвана и днес. Те се обръщат към природата и изучават зрението на грабливи птици. Учените създават лещи, които могат да разсейват и поглъщат вредната светлина, без да пречат на видимостта.

SunTiger Inc. скоро след това пуска слънчеви очила, произлезли директно от разработките на НАСА.

2. Телефоните с камера

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Eastman Kodak създава първият дигитален фотоапарат през 1975г, но един инженер от НАСА въвежда технологията зад мобилната фотография. Юджийн Лали разработва идеята за дигиталният фотоапарат през 60-те години, но друг екип на НАСА, ръководен от Ерик Фосъм, смалява технологията през 90-те.

Разработени за междупланетно пътуване, тези апарати са малки, но предоставят отлична резолюция. Със сензора CMOS -APL, Фосъм и екипът му основават компанията Photobit Company през 1995г.

Първите продажби за автомобилната и медицинската индустрия стават факт, а нещата потръгват наистина с бума на уеб камерите и мобилните телефони. През 2008г, две години след като се превръща в най-големия доставчик на сензори, Photobit изпраща своята милиардна бройка.

1. Надуваемият спасителен сал

10 широко използвани изобретения, дошли от НАСА

Всеки астронавт, напуснал земната атмосфера, е изправен не само пред опасностите на космоса, но и пред рисковете, свързани с връщането му. Космическите совалки могат да се върнат от орбита и да кацнат на земята, но преди това, астронавтите са се завръщали на борда на капсули. Забавяни от парашути, тези капсули падали във водата.

Дори след приводняването обаче, астронавтите не били в безопасност. Докато чакали хеликоптер, те се нуждаели от спасителен сал, който се надува бързо и не се преобръща в бурните води и от вятъра от хеликоптера.

НАСА разработват именно такива салове за програмата Аполо. Те се надуват напълно само за 12 секунди и остават стабилни при сурови условия. Изобретението на НАСА днес се използва във всичко, от малки лодки до огромни кораби и бреговата охрана.