Двойникът на Земята

Японски астрономи анализираха данните от космическия телескоп “Кеплер” и откриха 15 нови екзопланети. В същото време, една от тях, както казват учените, е точно като като нашата Земя. Единственото нещо, което ги отличава, е размерът. Откритата планета, която получи названието K2-155d, е два пъти по-голяма от нашата. В същото време, планетата се намира в “обитаемата зона” на звездите и се твърди, че на нея има океани и земна атмосфера.

“Нашите изчисления показват, че тази планета трябва да има земна атмосфера и подобна структура на подпочвения пласт, но все още не можем да потвърдим това. Знаем малко за планетите, които се въртят около червените джуджета, тъй като броят на тези звезди е значително по-малък от общия брой на планетите, открити от звезди, подобни на Слънцето”, коментира Теруюки Хирано от Токийския технологичен институт.

Благодарение на космическия телескоп “Кеплер” досега астрономите са открили почти четири хиляди екзопланети от много различни категории. Няколко дузини от тези светове са потенциални “колеги” на Земята или са в така наречената “обитаема зона” на техните Слънца. Тяхното откритие принуждава астробиолозите да започнат разработването на методи, които да позволят да се оцени пригодността към живот и в атмосферата им.

През май 2013 г. „Кеплер” излезе извън строя, но специалистите намериха начин да продължат да работят в рамките на така наречената мисия K2. Преди аварията на “Кеплер” се проучваше само малка част от пространството, разположено в  съзвездията “Лебед” и “Лира”. След поправката на телескопа се наблюдават различни зони на небето, а специалистите от НАСА трябва непрекъснато да го въртят, така че слънчевата светлина да не попадне в обектива. Въпреки това, в рамките на мисията K2, “Кеплер” вече е открил много нови планети. Що се отнася до Хирано и неговият екип, тяхната работа беше насочена към анализиране на данните, събрани от телескопа през първите три години след “възкресението” му.

Изследователите отбелязват, че те се интересуват не от небесните тела, които се въртят около слънцеподобни звезди, а от червените джуджета – малки, полутъмни звезди, които живеят много дълго в сравнение с другите типове светила и които се отличават със спокоен характер (макар че, както се оказа, и те могат да предизвикат изненади). През последните две години астрономите откриха няколко звездни системи и екзопланети. В това число се включват също Proxima b и седем малки звезди при звездата TRAPPIST-1.

Хирано заяви, че “Кеплер” първоначално е бил предназначен за търсене на планети около ярки и големи звезди, което усложнило търсенето на бледи червени джуджета, чиято яркост едва ли се променя в момента, когато техните спътници преминават пред диска на тяхното Слънце, намалявайки неговата осветеност.

Обединяването на данни, събрани от “Кеплер” и наземните обсерватории, работещи в инфрачервените и оптични диапазони, позволиха решаването на проблема с наблюдението. Учените сега могат да определят кои понижения в яркостта са причинени от планетите и кои от тях – от процесите, които се случват в самите звезди.

В резултат на това японски астрономи откриха само 15 нови небесни тела, подобни на увеличените копия на Земята. Всички те се въртят около техните Слънца на много кратко разстояние – една година на повърхността им трае от един до 40 дни. Според учените почти всички открити планети едва ли са способни да поддържат живот. Температурата и климата би трябвало да напомнят тези на Венера.

Единственото изключение от списъка е системата K2-155. Тя се намира в съзвездието „Телец” и е разположена на около 200 светлинни години от Земята. В нея има само три “Супер Зземи”, най-далечната от тях, K2-155d, е разположена в централната част на “обитаемата зона” и според учените трябва да бъде подобна със своя климат и хидроложки условия на Земята.

Да се проверят всички тези предположения, според Хирано, ще бъде възможно в близко бъдеще. В крайна сметка НАСА планира да пусне в орбита телескоп TESS, който ще бъде наследник на “Кеплер”. Устройството е в състояние да получи първите точни данни за състава и температурата на тези планети и ще провери дали става дума за пълноправна “голяма сестра” на Земята.