Изображения върху древен камък свидетелстват за удар на комета около 10 950 г.

Откритите резби в най-стария известен храм в света, Гьобекли тeпe в южна Турция, сочат, че преди повече от 13 000 години на земята е паднала комета. Смята се, че Гьобекли тепе е построен около 9000 г. пр. Хр., което прави храма с около 6000 години по-стар от Стоунхендж.

Благодарение на компютърни симулации на Слънчевата система около това време, учените, които са разчели някои от резбите предполагат, че там е описано въздействието на кометата, настъпило около 10 950 години пр.н.е. Този период е известен като една от мини-ледниковите епохи, която завинаги е променила цивилизацията. Не е ясно дали ударът на кометата е довел до подобни последици или причината е друга, но доста учени подкрепят хипотезата, въпреки, че не е намерено физическо доказателство. Периодът е от изключителна важност за човечеството заради събитията, възникнали в резултат от по-студения климат – изчезването на вълнестия мамут, както и възникването на селското стопанство и първите неолитни цивилизации.

Наскоро екип учени от Университета в Единбург във Великобритания намират допълнителни доказателства, в потвърждение на тезата, че кометата е причината за мини-ледниковата епоха.

Изследователят Мартин Суетман казва пред Сара Кнаптън от The Telegraph: „Мисля, че това изследване буквално запечатва случая в полза на въздействието на кометата за предизвикването на мини-ледниковата епоха“. Суетман твърди, че Гьобекли Тепе е бил нещо повече от храм, а именно древна обсерватория – „Изглежда, че Гьобекли Тепе е, наред с другото, обсерватория за наблюдение на нощното небе“.

Гьобекли тепе. Уикипедия.

„Един от стълбовете му изглежда е послужил като паметник на това унищожително събитие – може би най-лошия ден в историята от края на ледената епоха“.

Стълбът, върху който се намират символите, е изключително стар – повече от 10 000 години. На него могат да се видят различни животни разположени на различни места по камъка.

[Ляво], снимка на лешоядния камък на Гьобекли тепе. (Alistair Coombs). [Дясно], Археологическият обект в Гьобелки тепе в Турция. Източник: ancient-origins.net
    Суетман и неговият екип са първите, които откриват значението на символите, а именно, че те представляват астрономическите съзвездия и сочат рояк от кометни фрагменти, които са ударили Земята. Резбите сочат за действието на кометата върху цивилизацията – например една от рисунките е на човек без глава, който според учените символизира страданието на хората и многобройните човешки загуби в последствие. Много пъти в човешката история, древни източници са давали отговори за миналото на десетки цивилизации. Според Суетман:

„Много палеолитни пещерни картини и артефакти със сходни животински символи и други повтарящи се символи предполагат, че астрономията може да бъде много древна“. Пред Телеграф той казва: „Ако вземем предвид факта, че според астрономите, тази велика комета вероятно е пристигнала във вътрешната слънчева система преди около 20 до 30 хиляди години. Тя би била много видима и доминираща характеристика на нощното небе, така че е трудно да си представим, че Древните хора биха могли да пренебрегнат това предвид вероятните последици.“

Учените са достигнали до доказателства, че кометата е паднала преди около 10,950 пр. н.е., плюс–минус 250 години, благодарение на компютърни модели, като моделите на звездите, описани подробно на стълба до определена дата. Разчитайки резбите, учените са открили и сходство с леденото ядро, открито в Гренландия, което потвърждава периода на мини-ледниковата епоха на около 10,890 пр.н.е.

Ако ви е любопитно, може да прочетете цялото изследване тук: maajournal.com/Issues/2017/Vol17-1/Sweatman%20and%20Tsikritsis%2017%281%29.pdf