Какво определя формата на яйцата

Формата на птичите яйца зависи от това къде се снасят и къде се излюпват. Яйцата на птиците са доста различни: например, яйцата на совите изглеждат като топки за тенис, а тези на колибрите са с формата на боб. Функцията на всички яйца е една – за защита и хранене на птичетата по време на ембрионалното им развитие; следователно, разнообразието от форми не зависи от вътрешността на яйцата, а от някаква външна причина.

В списание Science се казва, че формата на яйцата зависи от това дали птицата обича да лети. Авторите на статията стигнали до извода, че на тези, които летят добре и прекарват много време във въздуха (като албатроса и колибрите), яйцата им са удължени и асиметрични. Ако птиците се повдигат във въздуха неохотно, прекарват много време на земята или летят на кратко разстояние от храст на храст и от дърво на дърво (например трогоните), яйцата им са по-закръглени.

За да има закръглено яйце трябва широк яйцепровод и широк таз, но ако птицата лети и маневрира по време на полет бързо, тялото й трябва да бъде леко и удължено и без широк таз. Това означава, че различните комбинации на удължаване на тялото са резултат от опитите да се комбинира нуждата от тесен яйцепровод с необходимостта от снасяне на яйце с достатъчно количество хранителни вещества в него.

Все пак това обяснение е подходящо само частично. Според Тим Биркхед от Университета в Шефилд, разликите в начина на полета на птиците съответстват само на 4% от промяната във формата на яйцата. Тези 4% са доста надеждни – авторите на статията в Science изследват огромно количество материал (50 000 яйца от 1400 вида птици.) Но какво да кажем за другите 96% от различията? Въпреки че в статията се твърди, че не съществува връзка между формата на яйцата и типовете гнезда, или избора на място за гнездене, или броя на яйцата, Биркхед и колегите му смятат, че тези фактори влияят на яйцеобразната форма.

За сравнение изследователите взели яйце на кайра и яйце на друга птица от вида кайрови. При кайрите яйцата са силно издължени и елиптични и освен това са асиметрични – птиците гнездят на тесни скалистите рифове с многобройно населени колонии, така че може да се предположи, че тази форма на яйцата им помага да се опазят. При птиците от вида кайрови формата на яйцата е подобна, но повече приличат на правилна елипса. Тези птици внимателно избират мястото за полагане на яйцата и това обикновено е скалист терен или вдлъбнатина, заобиколена от малки камъни. Поради своята удължена асиметрична форма яйцето е в по-плътен контакт с повърхността, върху която лежи. Така че кайроподобните могат, без много притеснения, да снасят яйцата си на самия ръб на скалите без допълнителни предпазни мерки.

В статия, публикувана в списание Ibis, Биркхед и колегите му пишат за връзката между формата на яйцата и мястото на инкубацията. В тази изследователска работа са сравнени тридесет вида птици, които живеят в подобни условия, но не се доближават едни до други, от кайрите до пингвините. В резултат на това се оказа, че геометричните разлики в яйцата на две трети от птиците зависят от това къде се поставят и излюпват яйцата.