background img
мар. 28, 2010
2662 Views

Най-големите и най-скъпите мегаструктури

Автор:

С развитието на технологиите инженерите успяват да сбъдват мечти, като променят лика на Земята и разчупват стандартното. Представяме ви някои от най големите и най-скъпите мегапроекти в света.

Островите Свят

Снимки: Google.com

След успешното завършване на Палмовите острови, Дубай вдига летвата още по-високо с островите Свят. Това е изкуствено създаден архипелаг от 300 острова подредени така, че да образуват световната карта. Големината на островите варира между 14 000 и 42 000 кв.м., а средното разстояние между тях е 100 метра. Създадена е около 232км. брегова линия. Целият проект струва 14 милиарда долара. Повечето от островите се продават на цени около 15 милиона долара, а един дори е оценен на 250 милиона. До края на 2008г. 70% от островите са продадени. Поради световната финансова криза, в момента само някои от островите се застрояват.

Големият адронен колайдер

Снимки: Google.com

Това е най-големият ускорител на частици в света. С негова помощ учените се надяват да наблюдават какво се случва при сблъскването на елементарни частици и по този начин да отговорят на някои от най-големите въпроси за това как е създадена вселената. За да се охлажда до -271.3 градуса, са нужни 70 тона течен хелий и 10 000 тона течен азот. Вътрешността на тунела пък, е най-празното място в слънчевата система. Ускорените частици ще пътуват в изключително голям вакуум с 10 пъти по-малко налягане отколкото на Луната. Колайдерът представлява тунел в затворен кръг с обиколка 27км. и дълбочина от 50 до 175 метра под земята. Тунелът е широк 3.8 метра и е построен за периода 1983г. – 1988г. С бюджет от 9 милиарда долара, това е най-скъпият научен експеримент в човешката история.

Тунелът Готард

Снимка: Google.com

Това е железопътен тунел в Швейцария, който още не е завършен. Планираната му дължина е 57км и това ще го направи най-дългият тунел в света. За да се намали времето за строеж наполовина, са изкопани 4 предварителни тунела за достъп до строежа. Така тунелът се строи от 4 места едновременно. Ще има два паралелни тунела, които ще са свързани на всеки 325м.  Влаковете ще могат да сменят тунелите на две станции в Седрун и Файдо, които участват и в плана за евакуация в случай на авария. Строежът започва през 2003г. и се очаква да приключи до 2017г. Общата цена на проекта е 9 милиарда долара.

Тунелът между Япония и Корея

Идеята за свързването на Японоя и Корея с тунел се заражда още през 1917г. и през 40-те години се градят сериозни планове за осъществяването на проекта, но впоследствие са отложени за след ВСВ. Чак през 2008г. идеята е възродена и проектът е подновен. Плановете за дългия 128км. тунел са готови и след изясняване на последните детайли строежът може да започне. Изчислената цена само за изкопните работи възлиза на над 10 милиарда долара.

Международната космическа станция

Снимка: Google.com

МКС е международен изследователски център в земната орбита. Строежът в орбита започва през 1998г. и трябва да е завършен до 2011г. Очаква се станцията да работи поне до 2015г. Тя може да се види от Земята с невъоръжено око и е най-големият изкуствен спътник, обикалящ планетата. Станцията служи като лаборатория с микро гравитационна околна среда, в която учените могат да провеждат експерименти в областта на биологията, човешката биология, физиката, астрономията и метеорологията.

Снимка: Google.com

Екипажът на борда се сменя постоянно, което означава, че до сега непрекъснато е имало хора на станцията през последните 10 години. Разходите до момента се изчисляват на 160 милиарда долара.

Бурж Дубай

Снимка: CruisAir

Това е най-високата сграда в света с височина от 828м. Също и сградата с най-много етажи – 160. Там се намират най-високо разположената джамия в света – на 158-ия етаж, най-високо разположеният басейн – 76-ия етаж и най-бързите асансьори – 64км/ч. Строежът започва на 21 Септември 2004г. и до края на 2009г. екстериорът на сградата е завършен.

Снимка: imredubai

На 4 Януари 2010г. Бурж Дубай отваря официално. Само за сградата са похарчени 1.5 милиарда долара, а за целият нов „Център Дубай” повече от 20 милиарда.

Заселване на чужди планети

С развитието на технологиите, нарастващото население и изчерпването на ресурсите на Земята, учените все по-усилено търсят решения, които може би ще са на други планети. През последните десетилетия са представяни много проекти за заселване на близките планети. Говорим си за доста смели планове – отклоняване на комети към Марс, за да се образуват океани, от които пък ще се освободи кислород, който да направи атмосферата годна за дишане или насочването на огромни орбитални огледала, които да насочат слънчевите лъчи към полярните шапки на Марс и разтопят ледовете.

Макар всичко това все още да ни звучи като сценарий на научнофантастичен филм, то може би ще е единственото ни спасение един ден, когато последствията от действията на човека направят Земята негодна за живеене.

Технологии

Comments to Най-големите и най-скъпите мегаструктури

• dano da stane tova poslednoto

miroslava март 29, 2010 13:57 Отговор
  • 828м. на – 160 етажа, малко странно ми звучи, то на един ежат се падат почти 5 метра средно. Явно джамията и басейна трябва да са много високи.

А за да се обиколи подобна сграда може би са нужни няколко дни 🙂