Още 3 от най-новите постижения на науката, които ни насочват към бъдещето

Всеки ден се случват научни открития, които променят света, в който живеем. Те носят със себе си много нови технологии и методи, които ще се развиват и подобряват във времето. Ето някои от тях.

Малка батерия

С изобретяването на 3D принтерите границите за видовете сложни и комплексни обекти, които могат да бъдат създадени, значително се разшириха. Миналата година екип от изследователи от Харвард и Университета в Илинойс успяха да синтезират литиево-йонна батерия, която е по-малка от песъчинка и по-тънка от човешки косъм. Такива поразителни размери бяха постигнати чрез тънко наслояване на мрежа от преплетени електроди. След като 3D проектът беше направен на компютъра, принтерът използваше специално изработени течни бои, съдържащи електроди, които трябваше незабавно да се втвърдят и да излязат навън. Това устройство може да намери много приложения и всичко това благодарение на неговия размер.

Преди появата на тази батерия съществуването на невероятно малки акумулатори беше почти невъзможно. Факт е, че за да се създадат такива батерии, те се нуждаят от батерии, които биха могли да предадат енергия. Триизмерният принтер използва мастило и подробен дизайн на компютърната програма, създавайки подобни микробатерии.

Биоинженерни части в тялото

снимка:hitconsultant.net

На 6 юни 2013 група лекари в университета „Дюк” успешно имплантираха първия биоинженерен  кръвоносен съд  на жив пациент. Въпреки че биоинженерство се развива с бързи темпове, тази процедура се превърна в първата успешна процедура за имплантиране на биоинженерна част в тялото.

Вената се имплантира в пациент, страдащ от крайния стадий на бъбречно заболяване. Първоначално тя била синтезирана от клетки на човешки донор. Съдът бил по-успешен, отколкото синтетични импланти или тези с животински произход, тъй като той не бил склонен към съсирване и не представлявал риск от инфекция по време на операцията.

Алтернативно микробно гориво

Представете си свят, в който високоефективно и евтино алтернативно гориво може да се получи толкова лесно, колкото кислорода от въздуха около нас. Благодарение на сътрудничеството на американското министерство на енергетиката и изследователския екип в университета „Дюк”, можем да имаме микроорганизми, които да направят така, че мечтата да се сбъдне. През последните години все повече и повече успехи има в света на алтернативните горива (например, етанол от царевица и захарна тръстика). За съжаление, тези методи са много неефективни и не  издържат на критика. Не толкова отдавна учени можаха да създадат електрическо гориво, което „яде“ слънчевата енергия, без да отнема от нас вода, храна или земя, както повечето алтернативни горива.

В допълнение към ниските енергийни нужди, малките микроби могат ефективно да синтезират тази енергия в лабораторни условия. Бяха изолирани микроби от електрофорела и открити в нефотосинтезиращи бактерии. Те използват електрони в почвата под формата на храна и ядат енергия за производството на бутанол, взаимодействайки с електричество и въглероден диоксид. Използвайки тази информация и извършването на някои манипулации с гените, учените са включили този вид микроби в бактериите, отгледани в лаборатория, което им позволява да произвеждат бутанол в огромни количества. Бутанолът сега изглежда по-добра алтернатива – както на етанола, така и на бензина по различни причини. Той има по-голям потенциал за съхранение на енергия, отколкото етанолът и не абсорбира вода, така че това може да се окаже в газовите резервоари на превозни средства и да се прехвърля през тръбопроводи. Бутаноловите микроби се превърнаха в обещаващо постижение в ерата на алтернативните горива.

ВИЖ ЧАСТ 1-ва: 3 от най-новите постижения на науката, които ни насочват към бъдещето