10 любопитни факта за Макс Планк – основател на един от стълбовете на съвременната физика

1. Макс Планк е основател на един от стълбовете на съвременната физика. Съществуват две основни теории, с които физиката обяснява вселената. Теорията за относителността на Айнщайн и квантовата теория на Макс Планк. През 1890-те години той се насочва към изследване на термоизлъчванията и създава формула, описваща разпределението на енергията, излъчвана от абсолютно черно тяло, която по-късно става известна като „Закон на Планк“. За да обясни защо законът му работи, той твърди, че телата излъчват енергия на малки отделни порции, които той нарича кванти.

Самият той е изненадан от откритието си и пише: „Моите опити да се постави елементарното квантово действие в класическата теория продължават вече няколко години и ми костват много усилия“. Въпреки това, до смъртта си, Планк се е превърнал в легенда в научния свят.

2. Планк помага в популяризирането на термина „теория“ като с тази дума той определя работата на Айнщайн по относителността.

3. Макс Планк е уважаван физик през целия си живот. Както пише научният автор Барбара Клайн: „В Германия по това време само бароните и князете се радват на по-голямо уважение от професорите“ и Планк не прави изключение. Той печели множество награди, преди най-накрая да е удостоен с Нобелова награда, когато е на 60-годишна възраст.

4. Планк разбира важността на работата на Айнщайн изключително рано и е един от първите, които подкрепят теорията му за относителността. Двамата остават приятели и близки колеги до края на животите си.

5. Планк е добър пианист и както той сам споделя, едва не е изоставил кариерата си на физик, за да се занимава с музика. Той често организира различни събития в дома си, на които кани други надарени физици и академици да свирят на своите инструменти.

6. Скоро след като започва да учи в Университета в Мюнхен през 1874 година, неговият професор по физика Филип фон Джоли предупреждава младия студент да не се насочва към теоретичната физика. Джоли твърди, че учените вече са открили общо взето всичко, което може да бъде открито. „В тази сфера почти всичко вече е открито, а това, което е останало, ще служи просто за запълване на някои празнини“. Добре че Планк не се вслушва в съвета на професора си.

7. Заради усилената му подкрепа към еврейски учени като Айнщайн, Планк е считан от нацистите за конспиратор. Гестапо дори разследва работата му, смятайки, че той е част от заговор, който цели да се издигнат еврейските учени за сметка на немските.

8. Синът му Ервин Планк е арестуван през 1944 година и обвинен в заговор против Хитлер, при който немският лидер е ранен, след като един куфар се взривява до него. Ервин е осъден на смърт. Опитвайки се да спаси живота на любимия си син, 87-годишният Макс Планк пише писмо, молейки за снизхождение, както на Хитлер, така и на Хайнрих Химлер. Ервин Планк е обесен на 23.01.1945 година.

9. След края на Първата световна война, Планк насърчава своите колеги да игнорират нестабилността в политиката и да се фокусират върху нещата с по-голяма значимост – техните научни постижения. Мотото му е „Упорствай и продължавай да работиш“.

10. Няколко негови открития получават неговото име като – Законът на Планк, Константа на Планк, Единици на Планк. Съществува така нареченото Време на Планк – времето, необходимо на един фотон да пропътува дължината на Планк, лунен кратер Планк, космическият апарат Планк и други. Няма как да не споменем и Институтите Макс Планк, в което се включват около 80 изследователски института.