10 разпространени научни мита

Има определени схващания, които се основават на личния опит, образованието, медиите и мненията на хората около нас. Много от тези идеи, свързани с науката, приемаме за факти, въпреки че те отдавна са били опровергани. Ето някои от най-разпространените научни митове, с които всички сме се срещали.

1. Великата китайска стена може да се види от Космоса

Великата китайска стена е много дълга, но не може да се види от Космоса. Дори първият китайски космонавт Ян Ливей потвърди, че това творение не може да се види с просто око.

1. Полярната звезда е най-ярката звезда

Полярната звезда не е най-ярката звезда на нощното небе, както мнозина вярват. По яркост тя е някъде на 50-то място. Полярната звезда е лесно забележима, тъй като оста на Земята е почти ориентирана към нея. Тя винаги сочи север. Най-ярката видима звезда след Слънцето е Сириус в съзвездието на Голямото куче. Величината на Сириус е -1.47 (колкото по-ниска е стойността, толкова по-ярка е звездата).

1. Трябва да бягате на зиг-заг, за да избегнете атаката на крокодила

Един от най-старите съвети за оцеляване звучи така: ако искате да избягате от крокодил, трябва да се движите на зиг-заг, тъй като той не може да се обръща бързо. Всъщност, крокодилите почти никога не ловуват на сушата и предпочитат да атакуват от водата. Максималната скорост на сушата при тях достига около 16 километра в час, което прави възможно изпреварването на крокодила и докато се движите по права линия.

1. Стреляйки в резервоара за гориво, можете да взривите колата

Този ефект може да се наблюдава само във филмите и видеоигрите. Всъщност, куршумът или ще заседне в резервоара, или ще премине през него. Ако обаче куршумите се изстрелят от достатъчно голямо разстояние, топлината от триенето с въздуха може да доведе до експлозия. Въпреки това, не е толкова лесно да се взриви кола, както е показано в някои холивудски филми.

1. Червеният цвят ядосва биковете

Испанските тореадори започнали да използват парче яркочервена кърпа или плащ много отдавна. Оттогава се е разпространил мита, че биковете се дразнят от червения цвят. Всъщност, биковете не се интересуват от цвета на плаща. Те атакуват обекта, който се движи най-много.

1. Мълнията никога не удря едно място два пъти

Мълнията, като правило, попада на едно и също място два пъти. Това явление е много често. Така например известната небостъргач Емпайр Стейт Билдинг го удрят мълнии около 100 пъти годишно. Мълнията най-вече обича високите сгради и дърветата, но в големи полета най-често удря най-високия обект няколко пъти, преди да се премести в друга извисяваща се мишена.

1. Стъклото е твърдо

Стъклото е аморфно твърдо вещество, което се държи като течност с много висок вискозитет. Това означава, че то може да тече много бавно и това обяснява и защо прозорците с витражи са по-дебели в ниските си части.

1. Няма гравитация в Космоса

Всъщност има толкова много гравитаця в Космоса, че тя е причината звездите да се въртят около центъра на Галактиката, Земята около Слънцето и спътниците около Земята. Причината, поради която астронавтите изглеждат безтегловни в Космоса е, че те се въртят около Земята. На орбита с надморска височина от около 400 км, гравитацията се намалява само с 10%.

1. Има тъмна страна на Луната

Слънцето във всеки момент осветява всяка част от Луната. Има обаче страна на Луната, която никога не се вижда от Земята. Това се дължи на улавянето на приливите, което води до факта, че Луната се завърта около оста си за същия период, през който тя обикаля около Земята. Винаги виждаме само една страна на Луната, но другата страна не е тъмна. Когато видим полумесец, Слънцето в по-голямата си част осветява страната, която не виждаме.

1. Нервните клетки не се възстановяват

През 1998 г. шведски учени установиха, че мозъчните клетки могат да бъдат възстановени. Центровете за учене и памет в мозъка могат да създадат нови клетки. Освен това американски учени откриха процес, който позволява създаването на копия на ембрионални стволови клетки, които могат да бъдат трансформирани в мозъчни клетки.