10 забележителни загадки за живота, които никой не може да обясни – част 1

Макар науката да ни е научила на много за живия свят, все още има неща, които остават мистерия за нас. Това може да са феномени, случващи се навсякъде около нас, за които въобще не сме си давали сметка досега. Може и да са добре известни факти, които все още никой не може да обясни.

10. Кравите винаги са обърнати на север или юг, когато пасат

Повечето хора не обръщат особено внимание на пасящите крави, но един екип учени са прегледали хиляди сателитни снимки и са открили нещо шокиращо: кравите се обръщат по посока на земните магнитни полюси – на север или юг. Това поведение изглежда не се влияе от неща като вятъра или други фактори и никой не може да го обясни.

Кравите винаги са обърнати на север или юг, когато пасат

Вярно е, че някои животни притежават вътрешен компас, но това а първият такъв случай с голям бозайник. Друго странно нещо е, че колкото по-близо са до полюсите, толкова по-малка е точността им при ориентирането. Учените не знаят дали този феномен е свързан с навигирането или е някакъв опит за избягване на хищниците. Все пак изглежда има някакво предназначение, защото е наблюдаван при крави на шест континента.

9. Защо някои бозайници са се върнали във водата

Знаем, че морските животни са излезли от водата и са развили крайници, с които да се придвижват по земята. Това е логично, тъй като на сушата има повече ресурси, допринасящи за успешна еволюция. Но защо някои от тези животни – като например предшествениците на китовете и тюлените – са се върнали обратно във водата, все още е загадка.

Защо някои бозайници са се върнали във водата

От еволюционна гледна точка е много по-трудно сухоземно животно да се адаптира към водата, отколкото обратното. Това е нещо, което озадачава учените от доста време. Морските бозайници са се научили на много по-ефективен метод за придвижване с опашка вместо с перки доста по-късно в своята еволюция, което ни кара да се запитаме: Защо изобщо им е било да го правят?

8. Алкалоидите в растенията

Растенията често произвеждат вещества със страхотни (понякога и ужасяващи) ефекти върху животните, които ги консумират. Алкалоидите са естествени вещества, откривани в растенията и животните, като един от най-известните е морфинът. В растенията са идентифицирани около 7000 различни типа алкалоиди и все още никой не е сигурен за какво са им.

Алкалоидите в растенията

Това са силни вещества, които отключват различни реакции у други животни. В случая с опиумния мак, който произвежда морфин, някои експерти смятат, че растението така отблъсква животните. Как точно морфинът, който облекчава болката, гони враговете на растението, не е ясно. Според друга теория, алкалоидите имат по-различна функция и всъщност регулират метаболизма на растенията.

7. Защо цветята са навсякъде

Цъфтящите растенията влизат в така наречения отдел растения покритосеменни и както вероятно сте забелязали, има ги навсякъде. Изненадващото обаче е, че това невинаги е било така. Те са се наложили над останалите видове растения за кратък период преди около 400 милиона години и днес представляват около 90% от всички растителни видове по света.

Този проблем толкова много е глождил Чарлз Дарвин, че той го нарекъл “отвратителна загадка”. Рязката еволюция на цъфтящите растения малко след появата им е в разрез с неговите теории за бавна еволюция чрез естествен подбор.

Защо цветята са навсякъде

Освен това, при цъфтящите растения няма нищо помагащо на еволюцията – вместо да инвестира енергия за цъфтенето, растението може да я вложи в растежа си например. Никой не знае откъде са се появили тези растения и как така са завладели целия свят толкова бързо.

6. Защо по Екватора има толкова голямо разнообразие

Ако тръгнете от полюсите към Екватора, ще забележите, че биоразнообразието се увеличава. Преди около 200 години немският изследовател Александър фон Хумболт първи описал това. Природата, както и човешката култура, стават по-разнообразни. Болестите също.

Защо по Екватора има толкова голямо разнообразие

Когато чуете за смъртоносна епидемия в Африка или Южна Америка, причината не е само в лошите условия на живот в неразвитите страни – вирусите и бактериите просто са много по-активни и разнообразни в южните страни, отколкото в северните.

Причината за това все още е неизвестна и учените имат само теории. Десетки теории. Но имайки предвид огромния брой форми на живот, за които говорим, никоя теория не дава отговор на въпроса.

Втора част от “10 забележителни загадки за живота, които никой не може да обясни” можете да видите тук.