9 невероятни събития, наблюдавани от човечеството само веднъж

Кометата Уест

Кометата Уест, видяна през март 1976 година, е кръстена на астронома Ричард Уест, който първи я наблюдава. Тя е била изключително ярка, но не това е причината, поради която е включена в този списък. Някои комети могат да бъдат наблюдавани веднъж в живота – като известната Халеева комета, която има орбитален период от 75 години.

Кометата Уест обаче има орбитален период от цели 250 000 години. Разбира се тази цифра в никакъв случай не е сигурна, тъй като загубата на маса или взаимодействието с други тела биха могли да променят орбиталния ѝ период.

Карингтънско събитие

Карингтънското събитие е геомагнитна буря, причинена от огромно слънчево изригване в 23:23 ч. на 1.09.1859 година. Изригването е наблюдавано от Ричард Карингтън. Изхвърлената коронарна маса достига до земната магнитосфера на следващата сутрин, осветявайки небето в северното полукълбо толкова ярко, че можело да се види дори от Ямайка. Още по-странното е, че по телеграфните жици по целия свят пламва огън. До онзи момент никой не бил наясно, че съществуват слънчеви изригвания.

Днес наблюдаваме слънчевите изригвания, но Карингтънското събитие е уникално, тъй като е комбинация от две неща – изхвърлената маса достига до Земята и изригването е масивно – най-голямото, което е достигало до нашата планета през последните 500 години. Ако това се случи днес, то ще доведе до загуби, равняващи се на около 1-2 трилиона долара.

Пълно унищожаване на болест

Когато целта да се премахне едрата шарка била поставена през 1967 година, все още имало около 10-15 милиона заболели годишно, което довежда до 2 милиона смъртни случаи и още милиони обезобразявания и хиляди случаи на ослепяване. Отнело повече от десетилетие, но последното заболяване с едра шарка се появява през 1978 година, а болестта е обявена за официално унищожена през 1979. Това е единственото човешко заболяване, което е било напълно унищожено.

Посещение на Уран и Нептун

Единственият обект, създаден от човешка ръка, който някога е достигал до Уран и Нептун е космическият кораб Вояджър 2. Разполагайки само с 5 часа, за да проучи Уран, космическият кораб установява, че атмосферата там е съставена от 85% водород и 15% хелий, че има врящ вулкан, намиращ се на 800 километра под облаците на планетата, че магнитното ѝ поле съвпада с геометричния ѝ център, както и че Уран има още 10 спътника, за които до този момент не се е знаело.

Посещението на Нептун също носи съществена информация – като съществуването на така нареченото Голямо тъмно петно и наличието на активни гейзери на спътника на Нептун Тритон. Тези уникални посещения ни дават огромна част от знанията, с които разполагаме за двете планети.

Ще е справедливо да споменем, че Вояджър 1 също не изостава. Той е първият и единствен създаден от човешка ръка обект, който достига до междузвездно пространство.

Пленяване на военни кораби от кавалерия

Зимата на 1795 година била толкова студена, че холандската флота, пуснала котва в близост до остров Тексел по време на Френската революция, замръзва. Това позволило на французите да нападнат военните кораби на кон. Резултатът – 14 пленени кораба. Съществува обаче известен диспут относно това дали изобщо е имало битка и каква е била тя.

Падината Нови Хебриди

Има много места на Земята, които все още не са изучени. Но човечеството отдавна е започнало да изучава океанското дъно. Пример за това е падината Нови Хебриди, която е на дълбочина от малко над 7 километра и се намира на 1600 километра от северния бряг на Нова Зеландия. Падината е посетена от човек само веднъж.

Отклоняването на водите на Ниагарския водопад

Макар обикновено да изтичат около 567 700 литра за секунда, водите на Американския водопад и Брайдъл Вейл са отклонени за няколко месеца през 1969 година. Това са два от общо трите водопада, формиращи Ниагарския водопад, като третият е Подковата. Водите са отклонени, за да бъдат взети мерки за запазване на известната природна забележителност. Изненадващото е, че точно през този период туризмът се увеличава рязко. Само за един уикенд там пристигат 89 790 души. Много от хората по-късно споделят, че са смятали, че веднъж пусната, водата ще потече с огромна сила, но пускането ѝ е постепенно и контролирано, докато потокът се върне в нормален ритъм.

Ураган в Южния Атлантик

Силните бури са често срещани в Северния Атлантически океан, като на сезон има средно около 12 тропически бури и 6 урагана. От 1974 година насам в Южния Атлантик са се наблюдавали само 9 тропически бури. И все пак при една от тези силни бури в южната част на Атлантическия океан в крайна сметка се образува ураган – Катарина. През март 2004 година той достига до сушата. Скоростта на вятъра е 127 километра в час. Катарина успява да разруши 36 000 домове и убива най-малко 3 души.

Наводнение от бира

Пивоварната „Horse Shoe”, намираща се в Лондон разполагала с ферментационен резервоар висок 6.7 метра. На 17.10.1814 година един от железните пръстени, който поддържал цялостта на резервоара се чупи. Час по-късно целият резервоар избухва, освобождавайки повече от 1.2 милиона литра бира. 8 души умират по време на наводнението.