Още

    Соасонската чаша

    Франките се появяват по-забележимо на историческата сцена по територията на днешна Белгия след 428г., когато вождът им Хлодион, след многобройни нападения върху римските територии, успява да завладее провинцията Камбре и земите на днешния департамент Сома. Наследниците му от династията на Меровингите разширили франкската експанзия още на юг.

    В края на V век вожд на франките станал Хлодвиг, който започнал да завладява нови територии в западната и южната част на Галия (дн. Франция). Хлодвиг бил талантлив военачалник. По негово време Западната римска империя вече била прекратила своето съществуване (476г). През 486 г. при Соасон той разгромил последния римски наместник в Галия -Сиагрий и завладял поречието между Сома и Сена. Десет години по-късно победил алеманите близо до Кьолн и превзел Горнорейнската област. Именно тази битка се оказва решаваща за най-забележителния акт на Хлодвиг.

    Преди сражението, съпругата му Клотилда, племенница на краля на бургундите Гундобад, която била християнка, му предложила да се помоли на Иисус Христос, тъй като досега бил претърпял няколко неуспехи – явно не се радвал на благоволението на досегашните си богове. Хлодвиг отправил молитва и тържествено се заклел, че ако победи, ще се покръсти заедно с целия си народ. Така и станало – а Църквата след време причислила кралица Клотилда към ликовете на светците.

    Приемането на християнството дало повод на Хлодвиг да нападне вестготите на крал Аларих ІІ, които били привърженици на арианската ерес. През 507г. той ги разгромил при Поатие и така разпрострял своите владения чак до Пиренеите. Там бил спрян от краля на остготите Теодорих Велики, който по това време владеел Прованс. Хлодвиг изтласкал другите франкски крале на север, завладял земите им и преместил столицата си в Париж. Така станал основател на съвременна Франция. Починал на 27 ноември 511г.

    Има един твърде характерен епизод от царуването на Хлодвиг, който е влязъл във всички учебници по история и е известен като „Соасонската чаша“. Разказан е от Григорий Турски (от гр. Тур) в неговата „История на франките“. Той твърди, че това се случило на 1 март 487г.

    Наскоро след като през 486г. Хлодвиг разгромил римския наместник Сиагрий недалеч от Соасон, франките, които тогава все още не били християни, влезли в някаква църква и изнесли от нея скъпоценна чаша, необходима при богослуженията. Свещеникът изпратил пратеници при Хлодвиг с молба да я върнат. Хлодвиг обещал, че ако при делбата на плячката тя се падне на него, ще я занесе обратно в църквата. Когато започнали да делят трофеите, той помолил своите воини, освен другите неща, които имал право да вземе, да му дадат и нея.

    Молбата към Хлодвиг за връщане на чашата

    Всички се съгласили, само един извикал: „Ти ще вземеш само това, което ти се пада по закон!“ и ударил чашата със секирата си (тук е мястото да се спомене, че двойните секири били традиционно оръжие на франките).

    Войникът, разсичащ чашата

    Хлодвиг взел обезобразената чаша и я дал на пратениците на свещеника. Какво изпитвал тогава, станало ясно след година – когато свикал войската си на преглед. Започнал да преглежда оръжието, а щом стигнал до онзи, който разсякъл чашата, заявил: „Оръжието ти е негодно, за нищо не става!“. Взел секирата му и я хвърлил на земята. Воинът се навел да си я прибере, тогава Хлодвиг го ударил в главата със своята секира, като извикал: „И ти постъпи така с чашата!“ Оттук-нататък никой вече не смеел да му се противопостави.

    Убийството на войника от Хлодвиг

    Този епизод ни показва част от механизма за превръщането на дотогавашните варварски племенни вождове в друг тип владетели – крале с монархическа власт. Както виждаме, дотогава вождът бил само „пръв сред равни“ – на него му се полагало определена част от плячката, може би повече, отколкото на обикновените воини, но строго регламентирано. С убийството на воина, който искал само да се спази законът, Хлодвиг показал най-важното, което отличава един монарх – той стои над законите и законите са такива, каквито кралят каже. По този начин била първата крачка, с която племето на франките започнало да се превръща в държава. Така се ражда Франция.

    Още публикации

    Коментари

    ВАШИЯТ КОМЕНТАР

    Моля, въведете коментар!
    Моля, въведете името си тук

    Мобилно приложение за Android и iOS

    Най-нови