Санчи се намира на 68 километра северно от Бопал в индийския щат Мадхая Прадеш. Там не само че се намират най-хубавите и най-запазените ступи, но можете да видите на едно място зараждането, разцвета и упадъка на будисткото изкуство и архитектура в период от 1500 години. Това е изключително интересно, защото Санчи не се свързва с нищо важно от живота на Буда и не е исторически значим за Будизма.
За будистките манастири било от значение дали се намират близо до град, тъй като монасите трябвало задължително да се молят през половината ден. Религиозните им задължения, които запълвали останалата част от деня би били трудно изпълними, ако манастирът се намира в някой шумен град. Поради тази причина големите монашески общности се разполагали близо до град или търговски път. Император Ашока видял Санчи като идеалното място, където да въведе още новия Будизъм. То винаги е било много тихо и спокойно място, намиращо се в близост до проспериращия град Видиша. Успехът на будизма в Санчи се дължал именно на богатите търговци от града.
Архитектът
Ашока, император на Мауря от 273г.пр.н.е. до 232г.пр.н.е., е най-известният от будистките управници на Индия. 15 години след като се възкачва на власт, през 258г.пр.н.е той приема Будизма. Ашока бил много добър управник и строител. Империята му обхващала цяла Индия и Афганистан. Императорът често е сравняван с Константин или Кромуел. Неуморен, той лично съблюдавал всички държавни дела цели 40 години.
Вярата му почивала предимно на моралните принципи в Будизма и той изпращал мисионери из цяла Индия, както и в Цейлон, Сирия, Египет, Македония и Епирус. Именно благодарение на Ашока Будизмът става доминираща религия в Индия. Основите на този важен център в Санчи са поставени също от него. Императорът построява общо осем ступи в Санчи, включително и Голямата ступа. В следващите няколкостотин години били издигнати още много религиозни сгради и паметници.
С упадъка на Будизма, мястото е изоставено, а в последствие и напълно забравено. Чак през 1912г. постройките са внимателно реставрирани и добиват сегашния си вид.
Ступата
Ступата е най-характерният монумент в Будистка Индия. Първоначално това е било нещо като могила, в която имало реликви на Буда или неговите последователи. В ранните си години будисткото изкуство не представяло Буда директно. Вместо това неговото присъствие било изобразявано със символи като дървото Бо, колелото на Дхарма или отпечатък от ходилото му. Ступата става символ на Буда и по-точно на последният му цикъл на раждане и прераждане – Паринирвана.
Ступата е и космически символ. Полусферичната му форма представлява космическото или световното яйце. Ступите обикновено се изграждат върху квадратен пиедестал и са внимателно подравнени по 4-те посоки на компаса. Това допълва символизма на купола, както Земята поддържа Небесата, а Небесата покриват Земята. Застъпващите се парасоли пък представляват небесната йерархия. Космическият символизъм става пълен с ритуал, при който се обикаля около монумента.
Що се отнася до ступата като сграда, тя е предшественик на пагодата. В по-малък мащаб обаче, тя може да представлява мощехранителница и да бъде изработена от кристал, злато, сребро или други скъпоценни материали.
Днес в Санчи са запазени около 50 монумента, сред които три ступи и няколко храма. Всички са под закрилата на ЮНЕСКО.