background img
ян. 29, 2011
3137 Views

Бетелгейзе ще изгрее в супернова

Автор:

Червеният гигант Бетелгейзе се готви да експлодира в зрелищна супернова, която ще се вижда толкова ярко, че Земята сякаш ще има две слънца.

Звездата се намира в съзвездието Орион на 640 светлинни години от нашата планета. Тя е една от най-ярките и най-големите звезди в галактиките около нашата. Прогнозите на учените са, че събитието ще се случи много скоро, но това разбира се е много относително, тъй като това може да стане по всяко време в следващите милион години.

Дори експлозията да се случи през 2011г., на светлината ще са ѝ нужни 640 години да достигне до нас. Това ще е най-зрелищното и незабравимо звездно шоу в историята на Земята. В продължение на няколко седмици суперновата ще е толкова ярка, че на небето сякаш ще има две слънца, а нощта няма да се различава от деня.

Снимка: NorthPole76

Физикът Брадли Картър обяснява:

“Това са последните мигове от живота на звездата. Тя ще избухне и буквално ще светне – за няколко седмици ще бъде изключително ярка и ще загасва през следващите месеци.”

Въпреки че експлозията ще се случи рано или късно, Картър обяснява, че по-голямата част от шрапнелите ще минат покрай Земята почти незабелязано.

“Когато звездата избухне, човечеството първо ще наблюдава дъжд от малки частици, наречени неутрини. Те буквално ще обсипят Земята и въпреки ярката супернова, ще могат да се забележат в небето. 99 процента от енергията на звездата в суперновата се освобождава чрез тези частици, които ще преминат дори през човешките тела без да нанесат никаква вреда.”

Снимка: zebravissimo

Да уточним, ако някой се е притеснил, че Бетелгейзе се намира твърде далеч от нас, за да причини някакви разрухи на Земята. Разбира се много от теориите за края на света включват супернова, но както вече казахме, това може да се случи след милион години.

Смъртта на Бетелгейзе ще бъде най-драматичната супернова, която Земята е виждала. Разбира се, ако до тогава нашето собствено слънце не избухне и не унищожи планетата ни.

Първата документирана супернова е била през 185г. от н.е. когато експлодира звезда на разстояние 8200 светлинни години. Китайските астрономи забелязват внезапната поява на звезда, която изчезва само след няколко месеца. Това е потвърдено от съвременните астрономи, които са локализирали останките от избухнала звезда.

Останките от суперновата през 1006г.

Двете най-драматични супернови са били през 11-ти век. През 1006г. е наблюдавана най-ярката звезда на всички времена. Тя е описана от Китай, Египет, Ирак, Италия, Япония и Швейцария. Някои дори твърдят, че скална рисунка от американските индианци в Аризона описва първата наблюдавана от Америка супернова.

От различните исторически записки може дори да се определи какъв вид е била суперновата. Видът Ая е супернова, която през първите няколко седмици е толкова ярка, че може да заслепи 5 милиарда слънца.

“Като знаем разстоянието и яркостта на този вид супернова, можем да изчислим колко ярка е изглеждала тя на хората през 11-ти век. По специална скала, използвана от астрономите, е определено, че тя е от степен -7.5. Това означава, че суперновата се е виждала като пълнолуние.

Другата супернова е от 1054г. и тя почти не е описана от европейците, но е била наблюдавана в Китай, Япония, Корея, Персия и Америка. Астрономите от този период описват, че светлината е била забележима дори посред бял ден в продължение на три седмици, а нощем се е виждала в небето в продължение на две години.

Картина: Phoenix-06

Последните супернови, видими от Земята са били през 1572г. и 1604г. и се изучавани много подробно от две поколения легендарни астрономи – Тихо Брахе и Йохан Кеплер. От тогава нощното небе над нас е спокойно и напълно обичайно.

В нашата галактика има 16 кандидата за супернова и само няколко от тях ще бъдат видими за нас. Бетелгейзе по всяка вероятност ще озари небето най-скоро и огромните й размери гарантират забележително светлинно шоу.

Източник: io9.com

Земя · Космос

Comments to Бетелгейзе ще изгрее в супернова

• Страхотно. Сигурно внуците на внуците на внуците ни ще имат възможност да го видят.

deroni76 януари 30, 2011 17:40 Отговор
  • Това, че досега не сме видели избухването ѝ означава, че поне допреди 643 (+-146) години (времето за което светлината идва от нея до нас) не се е случило. Но във всеки един момент в бъдеще може да видим експолозията. Неутрино е елементарна частица, която взаимодейства изключително слабо с веществото. Което означава, че не се "наблюдава" ей така и няма да се "забележи".

ivo_isa януари 30, 2011 20:04 Отговор
    • Улавянето на неутриното очевидно не е лесна работа. Малка частица и без заряд практически не реагира с никакъв сензор – сцентилационен, фотокатод, фотоемулсия… Всъщност и тук няма да се хване, детекторът ще улови проявлението на частицата. Въпреки, че на практика не реагира, преминавайки свободно и без загуба на енергия през всичко, в редки случаи високоенергетичното неутрино може да уцели атомно ядро, в резултат на сблъсъка да се получат заредени частици (Мюони) със скорост по-висока от тази на светлината във водна среда. Генерира се Вавилов-Черенково лъчение, което се улавя от ФЕУ. Освен, че е по мащабен, този детектор е и по-чувствителен от IceCube – разположен в Антарктида, като гирляндите са вкарани в сондажи в леда.

Марин юли 7, 2012 18:56 Отговор
  • Тук става въпрос за супернова, което само по себе си е нещо все още невиждано и доста трудно човек може да си представи как би изглеждало. Говорим за невъобразимо голямо количество енергия, която ще се разпръсне в космоса и от Земята дори да не се наблюдава просто така, със сигурност ще се "види" от астрономите.

iskamdaznam февруари 1, 2011 01:48 Отговор
  • Не е вярно, че е невиждано. Първите писмени свидетелства са от китайците и японците наблюдавали през 1054г. избухването на свръхновата в съзвездие бик оставила след себе си ракообразната мъглявина:
    "Ето какво било записано в хрониките, наречени „История на династията Сун": „. . . През първата година от периода Ши-Хо (т. е. 1054 г. — б. а.), в деня Чи-Чу на петата луна (т. е. 4 юли) се появи звезда-гостенин близо до Тиен-Куан (т. е. Дзета от Бик) на югоизток от нея. След повече от година тя постепенно стана невидима." В същите хроники има и още един запис: „. . . В деня Син-Вей от третата луна от първата година на периода Чя-Ю (т. е, 17 април 1056 г.) началникът на астрономическата служба докладва, че появилата се сутринта на източното небе през петата луна на първата година от периода Ши-Хо звезда-гост, която оставаше непрекъснато до Тиен-Куан, едва сега престана да се вижда.""

ivo_isa февруари 1, 2011 12:11 Отговор
  • Червен гигант и супернова са два различни начина за звездна смърт. В супернови се превръщат звезди много по големи от нашето слънце, а на мястото на звездата остава нейното ядро смачкано до неутронна звезда(пулсар), при което се отделя невъобразимо много енергия.

mad scientist февруари 6, 2011 16:09 Отговор
  • В червени гиганти се превръщат звезди с размерите на нашето слънце. Също като суперновата червеният гигант е звезда изразходила ядреното си гориво, но вместо да завърши живота си с грандиозна експлозия тя се разширява многократно след което се свива и единственото останало от нея е смачканото й ядро наречено бяло джудже.

mad scientist февруари 6, 2011 16:18 Отговор
  • това за бялото джудже е правилно но не ставаха ли черни дупки 😕

Владимир февруари 11, 2011 16:40 Отговор
    • В черни дупки се превръщат по големи звезди наречени хипернови.Определящ фактор за превръщането на умираща звезада в бяло джудже,пулсар или черна дупка е налягането,което бива оказано на ядрото от разширяващата се звезда.Клкото по-голяма е звездата,толкова по-голямо налягане бива оказано на ядрото.

Огромното налягане в хиперновата смачква ядрото до “топка” с диаметър няколко километра, при което придобива чудовищна гравитация, от която дори светлината не може да избяга.

mad scientist

f. февруари 17, 2011 20:39 Отговор
  • Зашеметяващо – Вселената е грандиозна! 🙂

Observe февруари 26, 2011 22:42 Отговор
  • На български е “Свръхнова”.

BG Please март 31, 2011 15:31 Отговор
  • BG Please
    ако българин беше забелязал/изобретил/открил нещо, ще се използва българската дума. При положение, че чужденец е забелязал/изобретил/открил се налага това което той е измислил. Термина идва като чуждица в българия значи е Супернова и не само това множественото число е супернови (дори на англ.)

и още нещо към писателите на статията звездата се казва Бийтълджус
    инфо: The Universe S02E09 Supernovas казват го 6:01мин от предаването

sad_but_true май 10, 2012 19:13 Отговор
    • Звездата е Бетелгейзе. Английското произношение няма никакво значение, важна е българската терминология в случая. Терминологията не се запазва на езика, от който изхожда, ако има терминологичен аналог в езика, на който се превежда. Затова и при превод Пекин си остава Пекин, а не Бейджин, освен ако не попаднеш на калпав преводач.
      Колкото то супернова и свръхнова – означават едно и също. “Супер” и “свръх” са съставни части на думата, с които се означава нещо прекомерно, извън норма. Произходът на “супер” е от английския, на “свръх” е от българския език. Затова и “свръхзвуков”, “свръхестествен”, а не “суперзвуков” или “суперестествен”.

Mythos април 2, 2013 19:06 Отговор