Глобално усилие

Нека влезем в международното хранилище за семена

Винаги сме били омаяни от международното хранилище за семена, което се намира в Шпицберген, Норвегия. В този така наречен „трезор”, погребан дълбоко под замръзналата тундра, се съхраняват безценни съкровищa, свързани с нашето оцеляване в случай на бедствие.

“Най-важната стая на света”

Наричат го “Ноевият ковчег на растенията” и въпреки, че това е доста подходящо име,

служителите на международното семехранилище предпочитат израза “най-важната стая

на света”. Това е така, защото тази стая, изсечена на 120 метра навътре в планината, може би съдържа последната надежда на човечеството. Ако се случи така, че бедствие заличи жизненоважно растение от лицето на Земята, то ние ще разполагаме с резерви. Ако промяната на климата попречи на определени растения да виреят в дадена зона, то трезорът би могъл да им предостави алтернативи и не на последно място – ако някое растение се окаже неизползваемо по някаква причина, благодарение на работата, която се извършва в трезора, ние ще можем да му намерим подходяща алтернатива.

Работата, която извършват служителите в трезора не е само съхранението на семена. Те, също така, се стремят да подобрят начина на живот на растенията. Генетичните изследователи в трезора имат възможността да изследват стотици хиляди сортове ечемик, ориз, пшеница и други растения, и да открият генетичният им код, който пък им позволява да растат на местата, където го правят. С тези знания учените могат да се опитат да манипулират тези гени и да подобрят жизнеспособността на растенията в различни климатични обстановки и среди, без тези растения да изгубят хранителните си стойности.

Глобално усилие

В момента, международното семехранилище съдържа в себе си повече от 900,000 образци, дарени от всяка една държава по света. Все пак, всички сме заедно в това начинание. В трезора има семена от Русия и Украйна, намиращи се едни до други, въпреки че тези държави може да не са в прекрасни отношения. Дори правителството на Северна Корея се е отказало от тенденциите да се изолира от останалата част от света в името на това да предпази някои видове ценни семена.

Може би това се дължи на факта, че Шпицберген е изключително далеч от всички конфликти по света.

Архипелагът е част от Норвегия, но всъщност е доста по-близо до Северния полюс. Освен от гледна точка на дистанцията, местоположението само по себе си предпазва семената от бедствия. Дори и по някаква причина фризерите да спрат да работят, на островите е толкова студено, че това ще предпази семената от разваляне.

Наличието на трезора е полезно – той вече трябваше да бъде отворен, за да предостави семена за бъдещите поколения. Когато банката за семена в Алепо, Сирия е затворила заради войната, тя е разчитала на международното семехранилище в Шпицберген да я снабди със семена. Сега има празно място в трезора, където са били тези семена, но дори това празно място може да бъде нещо вдъхновяващо – бъдеще, където човечеството ще може да работи заедно за благото на всички хора на света.