Как урината помага на астронавтите да отглеждат храна в открития космос

Ако искате да бъдете сред първите човешки същества, които ще посетят Марс, определено трябва да имате доста здрав стомах.  В момента немски учени тестват начини, по които урината и потта могат да помогнат на космонавтите да отглеждат храна на Червената планета.

По-голямата част от храната, предназначена за Международната космическа станция се носи от Земята.

Космическите мисии с много голяма продължителност обаче, като тези до Марс, ще имат необходимост от хранителен запас, който се поддържа сам, твърдят учените.

Йенс Хауслаге, растителен физиолог в German Aerospace Center (DLR), в момента проучва как могат да се отглеждат растения в космоса, включително изпробва и тестова система, включваща в себе си резервоар с урина и корен домат, докладва BBC.

„Земята е една затворена биологична система, в която растенията произвеждат кислород и храна. След това имаме животните и микробите, които пък извършват всичките процеси на разграждане в почвата“, казва Хауслаге пред BBC. „Без тях нито една самоподдържаща се система в дългосрочен план не би могла да осигури необходимите за оцеляване условия.“

Използвайки както синтетична, така и човешка урина, Хауслаге провежда лабораторни експерименти, за да пресъздаде естествения цикъл по начин, който ще бъде полезен за пътешествениците в космоса.

Учените напълнили резервоари с урина и пемза – шуплестите камъни, които се формират когато лавата се смеси с вода. В шуплите на пемзата има цели колонии от бактерии, които се хранят с урината, превръщайки амоняка, съдържащ се в нея, в нитрати и нитратни соли (тор).

Повечето вода, която се намира на Международната космическа станция, включително тази от урината, потта и отпадъчната вода след миене и къпане, се рециклира в лабораторията на станцията.

В проучването на Хауслаге в DLR се изследват нови приложения на тази вода, която вече е била ефикасно събрана и рециклирана, като едно от тях е отглеждането на растения за храна в открития космос.

Лабораторното проучване ще изпрати по-късно тази година в космоса мисията на DLR, наречена CROPIS – сателит, който се състои от два миниатюрни парника. Сателитът ще симулира лунната гравитация през първите 6 месеца, за да тества потенциала на отглеждане на зеленчуци на Луната, а след това ще симулира гравитацията на Марс.

Докато сателитът е в орбита, 16 камери ще документират развитието на семената на доматите в парниците. И точно както в лабораторните експерименти, средата в сателита ще използва бактерии, които да се хранят със синтетичната урина, произвеждайки тор, за да могат доматите да растат, казва BBC.

„В крайна сметка, ние симулираме и тестваме парници, които биха могли да се интегрират в лунния или в марсианския хабитат, за да може екипажа да разполага с местен източник на свежа храна“, казва Хауслаге миналата година в изявлението си по повод мисията.