Кръговете на феите в Намибия: Ново проучване помага на учените да придобият по-добра представа за тях

Проучване, проведено от изследователи в Indiana University и Purdue University Indianapolis, добавя нови интересни факти за една от най-великите мистерии в природата – кръговете на феите в Намибия.

Наброяващи милиони, така наречените „кръгове на феите“ се намират в източното, външно поле на крайбрежната Намибска пустиня, простирайки се от южната част на Ангола до северната част на Южна Африка. Те варират по размер – от около 12 фута до около 144 фута, състоят се от голи ивици почва, обрамчени от кръгове с трева. Произхода на тези кръгове е бил предмет на много дълги дебати в научните среди.

И залогът е много по-голям от  разрешаването на загадката. Анализирането на формирането, структурата и израстването на растителността и взаимодействието им с водния цикъл на Земята може да подобри нашето разбиране на важните процеси, които лежат в основата на динамиката на системите, в които има ограничено присъствие на вода, казва изследователят от IUPUI – Ликсин Уанг.

Уанг, който е екохидролог към School of Science в IUPUI, заедно с докторантаКудзай Фарай Касеке, Суджит Рави и Иля Бюневич от Temple University, и Юджийн Марай от National Museum of Namibia, докладва за нови открития в една статия на име Ecohydrological interactions within ‘fairy circles’ in the Namib Desert: Revisiting the self-organization hypothesis. Научният труд е бил публикуван на 10-ти март, в сп. Journal of Geophysical Research: Biogeosciences.

Резултатите от изследването оказват подкрепа на най-достоверната хипотеза за произхода на формированието кръговете на феите.

Тази теория гласи, че кръговите формирования от растения са създадени вследствие състезанието помежду им за и без това оскъдното количество вода. Счита се, че в отрязъците пръст прониква повече вода от валежите и те действат като един вид резервоари за вода, която стръковете трева по ръба им могат по-лесно да достъпят.

Друга основна хипотеза твърди, че кръговете на феите са създадени и поддържани от пясъчни термити, които изяждат растителността в областта, в която се намират гнездата им. Счита се, че правейки почвата пореста, термитите изграждат перманентни резервоари за дъждовната вода, която помага на тях и на растенията в съседство да оцелеят.

Екипът от учени донесъл ново оборудване и изследователски инструменти, за да разкрие мистерията около кръговете на феите. Те провели продължителни замервания на нивата на просмукване на дъждовната вода в почвата, нивото на влажност, биометричните данни на тревата и измерили и количеството зърнеста утайка, взета от множество кръгове и от областта между кръговете.

Нивата на просмукване на дъждовната вода били замерени във вътрешността на и извън кръговете, с много високи нива на просмукване, отчетени във вътрешната част от кръговете.

По-голямото просмукване на дъждовната вода се дължало на това, че размера на почвените частици във вътрешността на кръговете бил по-голям. Екипът открил също, че корените на тревата, поникнала около кръговете били много по-големи от вътрешната страна на тревния пръстен, отколкото от външната.

„Това означава, че тревата премества корените си към вътрешната част на кръга, опитвайки се да достигне до вода“, казва Уанг.

„Когато вали, водата се излива към ръбовете на кръговете, където корените на тревата могат да достигнат до нея.“

„Нашето изследване предоставя един нов поглед и експериментални данни на екохидрологичните процеси, които се свързват с кръговете на феите.“

С доказателства, подкрепящи първата теория, екипът от учени се свързал и с експерт по термитите, за да се потърсят доказателства, че в кръговете живеят термити.

„Нямаше абсолютно никаква следа от присъствието на пясъчни термити в кръговете“, казва Уанг. „Нашите резултати изглежда подкрепят първата теория, която е свързана с водните цикли“, пише изследователят в научния си труд.