Най-големите метеорити на Земята

Уиламет

Уиламет тежи 15,5 тона и има площ 7.7кв.м. Той е най-големият метеорит откриван някога в САЩ и се състои от 91% желязо и 7,62% никел.

1met

Метеоритът е открит от Елис Хъджис през 1902г. Той разбрал, че откритието му е ценно и три месеца се опитвал да го премести на километър разстояние от частната земя на която се намирал и да го обяви за негова собственост. В крайна сметка го заловили и метеоритът е купен за $26000 за да бъде показан в Американския исторически музей.

Мбози

Официално открит през 1930г – до тогава е смятан за свещен камък от местните племена – Мбози е огромен метеорит в Танзания, голямо парче метал от космоса тежащо 16 тона. Както при много метеорити, липсват следи от кратер. Първоначално метеоритът е бил заровен до половината в земята, но днес е изровен и под него е направен плинт.

2met

Агпалилик

Открит през 1963г. от Вагн Ф. Бучвалд, Агпалилик е на четвърто място по големина в гренландския Кейп Йорк и е по-малката част от големия метеорит с маса от 20 тона. В момента се намира в Геологическия музей в Копенхаген.

3met

Метеоритът в Кейп Йорк, от който се е отделил Агпалилик и се е разбил на Земята преди повече от 10 000 години, е един от най-големите железни метеорити на планетата. Векове наред инуити, които живеели около останките са ги използвали като източник на желязо за производството на инструменти и оръжия докато през 1818г. това не достига до ушите на учените. Между 1818г. и 1883г. се провеждат пет експедиции с цел да се проследи източника на желязо, но всички са се провалили.

Бакубирито

Големият Бакубирито несъмнено е най-големият метеорит в Мексико и един от най-големите космически обекти, които са се сблъсквали със Земята без да я унищожат. Четири метровото парче желязо тежи 22 тона и може да бъде видяно в Centro de Ciencias de Sinaloa, където привлича вниманието на туристите.

4met

Огромният метеорит е открит от американския геолог Гилбърт Елис Бейли през 1892г. и е изровен с помощта на местните хора.

Ахнигито

По-голямото парче от метеорита в Кейп Йорк. Ахнигито тежи 31 тона и е най-тежкият метеорит, преместван от човек. Първите слухове за желязо в Гренландия се появяват през 1818г., но чак през 1894г. американския изследовател Робърт Пиъри успява да открие метеорита.

5met

На Пиъри му трябват 3 години за да натовари метеорита на корабите. За да стане това се е наложило построяването на единствения железопътен път в Гренландия. Изследователят успял да продаде находката си на Американския исторически музей за $40000.

Ел Чако

Най-големият фрагмент от железен метеорит, който е част от групата метеорити Campo del Cielo и кратерът с площ 60кв.км. носещ същото име. Той тежи 37 тона и е вторият по големина метеорит изваждан от повърхността на Земята.

6met

Ел Чако е открит през 1969г. на дълбочина 5 метра с помощта на детектор за метали. Околните кратери са на възраст 4000-5000 години и са забелязани още през 1576г. от местните жители.

През 1990г. аржентински полицай успява да осуети опита на ловеца на метеорити Робърт Хааг да открадне Ел Чако, който по това време бил изнесен от страната.

Хоба

На чело в класацията застава метеоритът Хоба в Намибия. Смята се, че 60 тонното парче метал е било забавено от земната атмосфера до такава степен, че е останало непокътнато и едва заровено. Дори има твърдения, че благодарение на необикновено плоската си форма, метеоритът се е плъзнал по земята.

7met

Хоба е паднал преди по-малко от 80000 години, съставен е от 84% желязо и 16% никел и е най-масивното естествено образувало се парче желязо на повърхността на Земята. Заради голямата си маса, метеоритът не е местен от мястото си от откриването си през 1920г. когато фермер ударил на желязо докато обработвал земята си. Огромният Хоба е посещаван от хиляди туристи всяка година.

Източник: environmentalgraffiti.com