Най-старият цвят на Земята датира на повече от 1 милиард години

Дали розовото е новото черно? Е, не точно, но според скорошно проучване, розовото е най-старият цвят, създаден от живи организми.

Изследователите извличат пигмента от фосили на бактерии запазени в скали в Мавритания, Западна Африка. Във фосилите учените откриват хлорофил – пигмент, използван днес от растенията за фотосинтеза, датиращ на 1,1 милиарда години. Новооткритият хлорофил е с около 600 милиона години по-стар от откритите досега.

Това откритие показва, че цианобактериите – бактерии, които оцеляват при слънчева светлина, са се появили много по-рано от водораслите, които датират на около 650 милиона години. Бактериите са доминирали в океаните на Земята в продължение на стотици милиони години. Благодарение на хлорофилът растенията имат зелен цвят, но фосилизираният хлорофил в пробите на цианобактерии е с тъмночервен или лилав цвят, съобщават учените.

Когато анализират фосилите, за да анализират молекулите на бактериите, изследователите дестилират цветовете и откриват блестящ розов цвят. Този колоритен цвят показва, че древните организми, които са оцелявали на слънчевата светлина, са оставяли след себе си розов оттенък в океаните, според главният изследовател Нур Гуенели от Australian National University.

“Такъв древен хлорофил се запазва само при изключителни обстоятелства“ – казва един от авторите на проучването Джокен Брокс. Първо, мъртвата органична материя, цианобактерия например, бързо потъва в морското дъно. Веднъж попаднала там, тя трябва да е била напълно изолирана от всякакво излагане на кислород, който би могъл да породи нейния разпад. След това скалата, която съдържа нейните фосили, трябва да е успяла да запази цялостта си в продължение на милиарди години.

Реакцията на Брокс, когато вижда цветовете, образувани от организми, живели преди повече от милиарди години? „Истинско изумление“ – споделя тя. Дори водораслите, една от най-древните форми на живот, са липсвали или са били изключително оскъдни по това време.

Но до появата на водораслите и по-сложните организми, планетата Земя е принадлежала на баткериите.

„Това наистина е бил извънземен свят“ – казва Брокс.