Невероятни научни открития

Живеем в свят, в който стотици събития ни се случват всеки ден и въпреки мощната масова информационна система, понякога може да се загуби интересна и полезна информация. Изобилието от новини всъщност е предпоставка да се пропускат много от тях. Чували ли сте например за тези научни открития?

Неочаквано лечение на шизофренията

Шизофренията е тежко психично разстройство на личността, характеризиращо се с разпадане на мисловните процеси и нарушение на емоционалните реакции. Хората с това заболяване могат да водят нормален живот, при условие на постоянно медицинско и психологическо лечение. С други думи, пациентите с шизофрения са принудени да приемат поддържащи лекарства през целия си живот и да се подлагат на специална терапия.

Лекарите от Япония обаче успели да постигнат нещо изненадващо – да излекуват шизофрения чрез трансплантация на костен мозък. Това обаче се случило съвсем случайно: пациент с шизофрения имал рак на кръвта и за да спасят живота му, решили да го подложат на химиотерапия и след това да му направят трансплантация на костен мозък. Така те първо отслабили имунитета му, а след това го „рестартирали“.

Изненадващо, след трансплантация, изчезнали всички симптоми на психичното разстройство! Този инцидент дава основание на учените да смятат, че шизофренията и подобни заболявания могат да бъдат причинени от неизправност на имунната система. Сега експертите провеждат обширни изследвания в тази област, надявайки се да потвърдят тази връзка.

Култивиране на зъби

Учените отдавна са научили как да отглеждат зъби от стволови клетки. Това става по няколко начина. Първи: от донора се взема биологичен материал (зъбен зародиш), от който в лабораторията се отглежда пълноценен зъб, който след това се поставя на пациента. Втори: клетките се „засаждат“ директно във венците и процесът на растеж вече започва там.

И двете техники многократно са тествани на гризачи и са показали положителни резултати. В близко бъдеще учените планират да започнат тестване на новата технология при хора. Ако и те успеят, вероятно в бъдеще пациентите ще могат напълно да се откажат от изкуствените импланти и коронки. Вместо това те ще имат нови зъби! Невероятно!

Клониране на загубени домашни любимци

Да се изгуби домашен любимец е болезнено. Но какво ще стане, ако имахте възможност да създадете точно копие на любимата си котка или куче? И това не е фантазия, а реалност!

В Корея отдавна функционира специален център Sooam Biotech Research Foundation, който се занимава с клонирането на починали домашни любимци. Персоналът на лабораторията предупреждава:

„Ако вашият домашен любимец почине, увийте го в мокри кърпи и го поставете в хладилника (не във фризера). Така можете да запазите необходимите клетки за клониране. Имате пет дни, след което клетките ще станат неизползваеми.”

Но цената на услугата е 100 000 долара.

Създаване на спермазотоиди и яйцеклетки

Става дума за еднополово оплождане, чрез получаване на сперма от гръбначния мозък както на мъже, така и на жени. Благодарение на този метод хомосексуалните двойки могат да имат общи биологични деца, казват учените.

Но това не е всичко! Сега те работят по друг невероятен проект – отглеждане на яйцеклетка от кръв. Засега се правят предварителни проучвания, но учените имат успехи. Всъщност, ако успеят да постигнат желания резултат, скоро ще могат да забравят за проблем като „безплодието“!

Ваксина срещу кариес

Преди две години група учени успяха да разработят уникална ваксина, която предотвратява кариеса – най-честото заболяване на зъбите. Засега тя е на експериментално ниво и се провеждат тестове само на гризачи.

Очаква се ваксинацията да се осъществява по следния начин: в устната кухина на пациента ще бъде внесен специален хибриден протеин KF-rPAc, отстранен от Escherichia coli и бактерии, причиняващи кариес. Това ще доведе до развитието на имунитет на човека срещу кариозни микроорганизми Streptococcus mutans. След това те няма да могат да навредят на зъбите, тъй като ще бъдат унищожени от “защитната система”.

Отглеждане на памук на луната

Доскоро учените бяха убедени, че животът на Луната не е възможен, тъй като местният климат не позволява дълго време да съществува нито един жив организъм. Но последните изследвания доказаха точно обратното!

За да проверят своите предположения, китайските учени изпратили на Луната апарата Chang’e 4 със семена от картофи, памук, рапица и ориз. За тяхна голяма изненада скоро станало ясно, че памукът е пораснал в тази агресивна почва!

Нов вид косатка

Докато обикновените хора се опитват да разберат какво е косатката – акула или делфин, учените открили нов  вид косатка, въпреки че шансовете за това са почти нулеви. Неотдавна група изследователи, ръководени от Робърт Питман, открили необичайни екземпляри, в близост до Антарктида. Те се различават от познатите досега роднини, с по-малките си размери на тялото, остри перки и заоблени глави.

Специалистите успели да вземат ДНК проби от тези бозайници, така че в близко бъдеще да разберат на кого са се натъкнали – разнообразие от вече известни видове китове убийци или напълно нова „порода“. Засега фиксираните индивиди се наричат ​​”косатки D”.

Бърз растеж на кожата на изгорено място

През 2011 г. служителите от университета Джон Хопкинс разработили уникален хидрогел. С негова помощ култивирането на нова кожа на мястото на изгаряне става много пъти по-бързо. Основният му компонент – полимерният декстран – идеално стимулира растежа на мястото на увредената зона.

Родните клетки на пострадалия се добавят към състава, затова новата кожа расте в зоната на изгаряне, без да оставя белег. И целият този процес отнема само няколко седмици. Вярно е, че досега това лекарство е тествано само на мишки, но вероятно, скоро ще стане достъпно за хора.

Кое от тези открития смятате за най-значимото за човечеството?