Осем бозайници, които са клонирани след овцата Доли

През февруари се отбелязват 20 години, откакто учените представиха първото успешно клониране на бозайник- овцата Доли.

Клонирането на Доли от екипа на института Розлин, в Университета на Единбург в Шотландия, проправя път  на изследователите в опитите да клонират редица други бозайници. Преди Доли, учени са успели да клонират бозайници само чрез разделяне  на растящите ембриони.

От обявяването на раждането на Доли, десетки други видове са клонирани от възрастни клетки, включително и много бозайници. Тук са изброени осем  от тях.

Прасета

През 2000 г., PPL Therapeutics, същата компания, която работи с института Розлин при клонирането на  овцата Доли, обяви, че е клонирала пет женски прасета от възрастни клетки от свине. Прасенцата са наречени Мили, Криста, Карел, Дотком  и Алексис. Резултатите са публикувани в списание Nature.

Котки

През 2001 г. учени от Тексаския университет  клонират котка. Котенцето е родено на  22 декември 2001 г.,  от  сурогатна майка, според твърденията, публикувани в Nature.

Въпреки че котето, чийто прякор е CC- съкратено от  Carbon Copy- е генетично идентично с котката Rainbow, окраските по козината изглеждат различно. Това вероятно се дължи на фактори, свързани с развитието, които са различни от генетичните. CC има свои котенца няколко години по-късно.

Елен

Изследователи  от  Texas A & M  клонират  белоопашат елен, с  прякор Дюи, през 2003 г. Той е роден от сурогатна майка на 23 май  2003 г., и  е клониран  от кожни клетки, взети от починал белоопашат елен. Дюи е все още жив.

Коне

През 2003 г. учени в Италия клонират женски кон, който кръщават Прометей. Интересното е, че женската,  родила Прометей също била донора на генетичния материал, според проучването. Авторите отбелязват,  че успешното клониране на Прометей помага да се разсее съмнението, свързано с това, че може да бъде опасно  за една майка да носи плода, който е  генетично идентичен на нея. Техните резултати са публикувани в Nature през 2003.

Кучета

Изследователи в Южна Корея клонират куче през 2005 г. Кученцето, наречено Снупи, е родено на 24 април 2005 г. То е клонирано от клетки на кожата, взети от афганистанска хрътка. Снупи е единственият  оцелял след  като 1095 кучета ембриони се имплантират във  123 сурогатни майки, а накрая имало само  две раждания (другото кученце е починало няколко седмици по-късно). През 2008 г. Снупи ражда свои кученца.

Мишки

През 2008 г. учени от Япония обявяват, че са клонирали мишки с помощта на клетки, които са били замразени при минус 4 градуса по Фаренхайт (минус 20 градуса по Целзий) в продължение на 16 години. След размразяването на  тези клетки, учените открили, че са разкъсани, но  все пак успели да извлекат  ДНК, необходима за производството на здрави клонирани мишки, според изследването, публикувано през  2008.

Диви кози

През 2009 г., науката има нов тласък: група изследователи съобщават, че за първи път успели да клонират Bucardo (вид дива коза). Екипът с членове от Испания, Франция и Белгия използва  клетки от запазените проби от Bucardo, заловен през 1999 г.,  за да създадат клонирано животно. Въпреки това, ярето умира само няколко минути след раждането си заради дефекти в дробовете. Изследването е публикувано през 2009г.

Сиви вълци

През 2005 г. изследователи от Южна Корея клонират  застрашения сив вълк, от който произлизат две  кученца: Snuwolf и Snuwolffy. Едното кученце е родено на  18 октомври 2005, а другото-на 26 октомври  2005. Те са произлезли от генетичен материал, взет от клетките на ухото на женски вълк. Кучета са били използвани като сурогати за малките на вълка, според изследването, което е публикувано в списание „Клониране и стволови клетки“ през 2009 година.