Първите сухоземни микроби са се появили на Земята преди 3.2 милиарда години

Както всички знаем, животът произхожда от океана. Но в каква форма и кога първите живи организми се осмеляват да излязат от водата? Обикновено, когато говорим за усвояване на сушата, става дума за членестоноги, растения, риби, но е очевидно, че първите живи организми на Земята са били микроби.

Въпреки, че микробите нямат скелет, все още има следи от колониите им, които продължават да съществуват в седиментните скали. Досега най-надеждните находки са проби отпреди 3.5 милиарда години, намерени в Западна Австралия през 1992г. – те се считат за най-старите следи от живот на Земята.

Но тези следи най-често показват морски живот. При земния живот ситуацията е по-сложна: първо, повърхността на планетата по онова време обикновено е била покрита с океани, сред които тук и там възникват вулканични острови; второ, в морето следите от живот са имали повече шансове да оцелеят в седиментни скали, незасегнати от сушата; трето, за проби от тази „земна“ древност, е по-трудно да се определи възрастта и е по-трудно да се опише средата, в която те са съществували и поради това те лесно могат да бъдат объркани с тези, които са били в морето.

До момента най-старите следи от живот се считат образци на възраст 2,7 милиарда години, открити в образуванието Тумбиана в Австралия и в зеленокаменния пояс Барбертън в Южна Африка (зеленокаменния пояс са специален набор от скали на възраст 2,5-3,5 милиарда години). Въпреки това, в нова статия, публикувана в Nature Geosciences, изследователи от Европейския институт на морето, заедно с колеги от други изследователски центрове във Франция, Германия и Австралия, пишат, че са открили древните следи от „сухоземен“ живот на възраст от 3,2 милиарда години.

Авторите изследвали древна утайка от зеленокаменния пояс в Барбертън в Южна Африка, който показал следи от бактериални наноси – комплекс на симбиозна общност от бактерии и архибактерии, в който микробите представляват редуващи се слоеве. Ако се съди по следи от микробите, те са дошли тук и това място някога е било делта на река.

В полза на факта, че микробите не са живели в морето, а на сушата, говори съдържанието на въглеродни и азотни изотопи, присъщи на органичните вещества. Съгласно изотопите сухоземните бактериалните подложки се различават от морските, защото двете са формирани от микроби с различен метаболизъм. Тези бактерии, които са оставили следи отпреди 3,2 милиарда години, очевидно не са живели в морето, така че животът е дошъл на сушата по-рано, отколкото се е смятало преди.