Ще бъде ли възможно да се създадат човешки органи в тялото на животни?

Сензационната новина за биологичен орган, отгледан в тялото на лабораторен плъх, и успешната му трансплантация в тялото на мишка, обиколи целия свят. Учените се радват: резултатите от експеримента са толкова обещаващи, че е време да се говори за пробив в областта на биоинженерните технологии.

Хиляди, сериозно болни хора по света вече имат реален шанс да постигнат нов живот. Експериментът за трансплантация на органи е проведен от японски учени. Това е първият успешно завършен експеримент в света с участието на лабораторни гризачи – мишки и плъхове. Не е изненадващо, че всички световни медии разпространиха новината. За първи път истинският орган на животно от един вид е отгледан в тялото на съвсем друго животно и се е върнал в „родния“ организъм.

Учените са взели като основа индуцирани стволови клетки на здрава мишка и са ги поставили в тялото на плъх, т.е. животно от друг биологичен вид, и са получили невероятен резултат. Изследователите успяват да спасят панкреаса и успешно да трансплантират този важен орган в тялото на мишката.

Най-изненадващо е, че трансплантацията на органи е от голямо практическо значение. Мишката претърпява трансплантация съвсем спокойно, а панкреасът се възприема без проблеми и започва да функционира в „нормален режим“. Това не е ли повод за оптимизъм?

Кога ще бъдат трансплантирани органи? Разбира се, има важен нюанс: плъховете и мишките са роднини и затова техните биологични цикли са много близки. Например, периодът на вътрематочно развитие при тези гризачи се различава само с няколко дни, т.е. процесът на развитие на ембриона е почти идентичен. Възможно е това да е обяснението на факта, че чуждият орган не е отхвърлен.

Факт е, че учените отдавна търсят начин да отглеждат най-важните органи на човешкото тяло в тялото на животни. Досега изборът е паднал върху прасетата, тъй като ембрионът на тези животни е много подобен на този на човека, а физиологията е сходна.

Но тук идва лошата новина: досега опитите за отглеждане на човешки трансплантируем орган са се провалили. Проблемът с отхвърлянето на тези органи от човешкото тяло все още не е решен. Затова е твърде рано да се говори за ферми за отглеждане на резервно сърце.

Трансплантацията на миши органи, отглеждани в тялото на плъхове, даде нов тласък на научните изследвания в областта на биотехнологията. Разбира се, процесите на ембрионално развитие при хора и прасета не се различават с по няколко дни, а с 5 месеца. Но се появи основното решение на проблема.

Най-поразително е, че трансплантацията на панкреаса в тялото на мишката не води до образуването на раков тумор. Именно онкологичните процеси са причината учените използват стволови клетки. Така че, шансът за човечеството изглежда съвсем реален.