Загадъчните бели птици

Европейски автори-естественици от ХVІІ-ти век описват някакви необикновени птици.

Веднъж на пазара във френския град Монпелие се появили странни кокошки със светещи пера. Заклали един петел, за да го изучат по-добре, и установили, че всички части на тялото му: „… блестяха с поразително силна светлина“. Друга подобна птица била кокошка в Монтебело, Италия, която: „… блестеше като топка от бял огън“. Някои естествоизпитатели дори изразили съжаление, че тези две птици не били „запознати“,  „… защото можехме да получим порода светещи кокошки“.

Оттогава били забелязани множесто светещи птици, главно живеещи по дървета, предимно сови. Тяхното фосфоресциране обикновено се обяснява с блясъка на гъбички, които растат върху дървесната кора и се полепват по перата на птиците, докато влизат и излизат от хралупите си. Но тази хипотеза явно не е подходяща за нелетящите домашни птици – тяхното светене остава мистерия.

Други загадъчни птици били забелязани през 1414 г. след смъртта на епископа на Солсбъри по време на престоя му в Европа, където бил пристигнал за историческия Констанцки събор на католическата църква. Негово тяло било изложено за тържествено сбогуване в голяма зала. Същата вечер на покрива кацнали ято птици и останали там до сутринта. Никой не можел да ги определи какъв вид са. Според описанието, по голямото си тяло и снежнобели криле напомняли албатроси. Когато летели, крилете им оставали неподвижни. Известно е, че албатросите могат да летят на големи разстояния над морето, използвайки въздушни течения, като се носят на огромните си криле и само от време на време ги размахват. Но защо на морските птици им притрябвало да се съберат на покрива на тази сграда точно, когато там било изложено тялото на важен църковен служител?

Още по-странни са свидетелствата, че оттогава на погребението на всеки следващ епископ на Солсбъри долитали огромни бели птици.

Например, през 1885 г., когато поредният епископ на Салсбъри починал в двореца си, ги видели да излитат от градината. На 15 август 1911 г. една жена забелязала две бели птици със странен вид близо до Солсбъри. Когато се прибрала, тя научила за внезапната смърт на епископа. Така, след 1414 г. смъртта на всеки епископ на Солсбъри била белязана от появата на загадъчните бели птици.

Използвана е снимка с илюстративна цел. Източник: pinterest.com

В швейцарския град Базел през 1474 г. било проведено съдебно дело срещу петел, който бил обвинен в магьосничество и тържествено изгорен на клада, понеже бил снесъл яйце. Обвинението заявило, че яйцата на петлите са високо ценени от магьосниците заради тяхната магическа сила и, че тази птица е инструмент на дявола, тъй като от яйцето се излюпва зловещият базилиск – отровно същество, половин змия, половин петел.

Защитата се съгласила с това, но възразила, че снасянето на яйца е неволен процес и следователно законът не е нарушен. Обвинението обаче цитирало библейския епизод със свинете, които, също неволно от тяхна страна, били обладани от бесове. Накрая петелът бил умъртвен на същото основание – обсебен от дявола.

В интерес на истината, „яйца от петел“ са рядко явление, но все пак реално. Според съвременните зоолози, такива „петли“ са, всъщност, кокошки, които поради старост или вроден генетичен дефект придобиват особености на тялото и оперение като на петел. Подобна промяна на пола е рядка, но добре позната както при домашните, така и при дивите птици.