11 нови неща, които науката е разкрила за човешкото тяло

1. Стотици гени се активират след смъртта ви – и продължават да функционират до 4 дни след това. Заедно с необясним случай през март, когато беше записана мозъчна активност в труп 10 минути след смъртта, тези неща ни показват, че дори след смъртта остават някои признаци на живот.

2. Черният дроб нараства с близо 50% през деня и се свива обратно до първоначални си размер през нощта. Това е единственият орган, за който ни е известно подобно нещо.

3. Най-после идентифицираха причинителят на екземата. Учените са проследили поредица от протеини и молекулярни пътечки, които водят до непоносимия кожен проблем, което означава, че протеинът пилагрин не е единственият виновник.

4. Грешили сме – тестисите все пак са свързани с имунната система. Учените са открили много малка вратичка, която позволява на тестисите да изпращат еднопосочни сигнали до имунната система. Това може да обясни защо някои мъже имат проблеми с фертилността и защо определени противоракови ваксини продължават да не действат.

5. Откриха връзка между причините за оплешивяване и побеляване на косата. За първи път учените са идентифицирали отговорните за това клетки.

6. Класифицираха нов човешки орган. Учените се разбраха за мезентерия – орган, който е бил на очевидно място в храносмилателната ни система през цялото време. Все още обаче никой не е сигурен каква точно е функцията му.

7. Откриха неочаквана нова функция на белите дробове. Експерти са открили, че дробовете служат не само за дишане – те играят ключова роля в производството на кръв и са способни да произвеждат по повече от 10 милиона тромбоцити на час.

8. Апендиксът може да не е ненужен еволюционен остатък. За разлика от мъдреците, апендиксът всъщност може и да има важна биологична функция и затова все още еволюцията не ни е отървала от него. Учените са открили, че при хората без апендикс има четири пъти по-голям риск от бактериална инфекция, която причинява диария, треска, гадене и стомашни болки.

9. Мозъкът буквално започва да се самоизяжда, когато не получава достатъчно сън. Хроничното недоспиване кара „прочистващия“ процес, който обикновено се случва, когато спим, да работи неправилно и мозъкът изчиства огромен брой неврони и невронни връзки.

10. Учените откриха изцяло нова роля на малкия мозък. Отдавна се смята, че малкият мозък функционира до голяма степен извън съзнанието, координирайки основни физически дейности като стоене и дишане, но се оказва, че всъщност има ключова роля в оформянето на човешкото поведение.

11. Бактериите се месят в живота ни по начини, които не сме си представяли

Нови изследвания показват, че невродегенеративни болести като Паркинсон всъщност може да се зараждат в стомаха, а не в мозъка. Има все повече доказателства, че човешкият микробиом е отговорен и за синдрома на хроничната умора.

Чревната микрофлора може да контролира апетита ни, да променя структурата на мозъка и причинява увреждания на мозъка, които биха могли да доведат до удар.