5 неща за човешкото тяло, които едва сега сме открили

След векове изследване на човешкото тяло по всевъзможни начини, може би сте си мислели, че вече знаем всичко за нас, но грешите. Има неща, които сме открили едва наскоро, а вероятно и много други, които предстои да научим.

5. Върху лицата ни живеят малки паяци

През 2014г учени насочили електронен микроскоп към човешкото лице и оттогава сънуват кошмари. Това, което видели, изглежда така:

demodex brevis

Тези сини неща са миниатюрни паякообразни от вида demodex brevis и живеят в порите на лицето ви. Открити са върху лицата на 100% от изследваните хора.

Сега се смята, че често срещаното възпаление на кожата на лицето, наречено розацея, може да се дължи на имунна реакция към тези мини чудовища.

4. Бактериите в червата влияят на ежедневието ви

Медицинската наука винаги е знаела, че сме пълни с миниатюрни твари, известни под общото название “чревна микрофлора”, които ни помагат или пречат по най-различни начини. Но едва наскоро разбрахме повече за това доколко ни влияят. Всъщност нашата вътрешна екосистема вече се смята за орган с не по-малка важност от черния дроб или панкреаса.

Бактериите в червата влияят на ежедневието ви

Организмите в червата ви помагат за регулирането на метаболизма, подпомагат имунната система и се борят с болестите. Освен това са могъща армия – има повече от 100 трилиона от тях в човешкото тяло, което е около 1-2кг от общата ви маса.

Но не всички микроби са добри. След като някои от тях са намерили пътя към телата ни, те са решили да използват силите си, за да вършат пакости. Нови изследвания показват, че някои видове чревни микроби са еволюирали да влияят на блуждаещия нерв, с което могат да ни накарат да развием апетит към определени храни.

Тези микроби по случайност предпочитат сладки и мазни храни, а не по-здравословните такива, и отчасти може да са причината защо някои от нас не могат да контролират глада си.

3. Нова част от коляното

Винаги сме смятали, че колената са просто нещо като панти, които ни позволяват да вдигаме разни неща от земята без да падаме. Оказва се обаче, че са доста сложен механизъм – толкова сложен, че операцията на коляно е една от най-сложните и рисковани. Често хирурзите обясняват, че дори след успешна операция на коляното, много хора повече никога не ходят нормално. Доскоро те отдаваха това на крехката природа на човешката биология.

Нова част от коляното

Всичко обаче се промени, след като двама хирурзи от Белгия решили, че сигурно нещо им убягва и започнали да търсят скритите тайни на коляното. През 2013г те отриват допреди неизвестна част от коляното, която се оказва липсващото парче от пъзела.

За въпросното сухожилие е писано още през 1879г, когато френският хирург Пол Сегон настоявал, че в коляното има повече сухожилия от четирите известни дотогава.

След като белгийците са потвърдили съществуването на сухожилието, по-задълбоченото му изследване вероятно ще доведе до голям напредък в хирургията.

2. Стволови клетки в зъбите

Стволовите клетките могат да се трансформират в каквото си поискат. Те са Свещеният граал на медицината, защото от тях учените могат да създават нови органи.

Уловката е, че доскоро знаехме, че стволови клетки има само в човешкия зародиш. Нещо в човъркането на ембриони с големи игли не се нравеше на повечето хора и това се оказа проблем. За щастие, учените са открили нов начин за извличане на стволови клетки, след като са попаднали на такива в зъбите на зрял човек.

Стволови клетки в зъбите

Откритието също така оспорва общоприетото схващане, че стволовите клетки се движат само в една посока. Тоест, че започват като такива и след това се превръщат в нещо по-специфично, но обратното не е възможно.

В този случай, учените са били озадачени как тези клетки са попаднали там. Тогава наблюдавали как нервни клетки в зъбите се превръщали обратно в стволови клетки. След като забелязали същия феномен при лабораторни мишки, те решили да видят какво ще стане, ако насочат лазер към тях. Разбира се.

При експеримента, облъчените с лазера стволови клетки регенерирали увредените зъби двойно по-бързо. Сега учените търсят начини как да използват чудотворните клетки от зъбите за доброто на човечеството.

1. Копче за изключване в мозъка

Според холивудската медицина, ако те ударят по главата, губиш съзнание за толкова дълго, че да се събудиш в следващия важен момент от филма. В истинския живот, шансовете са, че може повече никога да не се събудите. И доскоро никой не знаеше защо е така.

Тогава, през 2014г, учени ровили из човешкия мозък и се натъкнали на прекъсвач на съзнанието. Намира се точно тук:

Копче за изключване в мозъка

Експериментът бил проведен като част от изследване на епилепсията, но вместо това открили биологични еквивалент на това да задържите копчето за изключване на компютъра си. Това синьо нещо се нарича клауструм и учените наскоро са открили, че като го стимулират с електрически ток, човек изпада в безсъзнание. Стимулират ли го отново, човек се събужда.