7 шокиращи факта за растенията

Тези изумителни факти за растенията ще ви покажат, че в това, което наричаме общо флора, всъщност се крият някои наистина уникални видове, притежаващи неочаквани качества.

1. Водният морач е отровно растение, което предизвиква лицева парализа при хората и кара мускулите им да застиват в зловеща усмивка след смъртта

7 шокиращи факта за растенията

Водният морач се среща край реки и блата, но билката е доста опасна, заради приятния си аромат и сладките корани, които съдържат невротоксин – той предизвиква „сардонична усмивка“ у хората, които влязат в контакт с него.

Растението е било използвано за ритуалното убиване на възрастни хора в Сардиния преди доста векове.

2. Йерихонската роза се е приспособила да оцелява в екстремна суша, като са й нужни няколко капки вода, за да възкръсне

7 шокиращи факта за растенията

Това уникално растение се среща от Тексас и Аризона на юг до Ел Салвадор и пустинните региони. Най-впечатляващата способност на йерихонската роза е, че оцелява при продължителна суша. Когато почвата е влажна от дъждовете, розата абсорбира вода и бързо се разтваря, увеличавайки многократно размера си.

Когато почвата изсъхне и водата стане недостатъчна за йерихонската роза, тя се свива в плътна топка и заспива така. Завали ли отново, клетките на растението се рехидратират и „възкръсват“.

3. Австралийското жилещо дърво причинява такава болка, че хора са се самоубивали заради нея

7 шокиращи факта за растенията

Жилещото дърво вирее в дъждовните гори на североизточна Австралия, Мокукските острови и Индонезия. Считано е за едно от най-отровните растения в света. С изключение на корените, всяка една част от него е покрита с миниатюрни жилещи иглички. Ако дори съвсем леко докоснете дървото, игличките пробиват кожата и изпускат болезнен токсин наречен мороидин.

Първото усещане е за силна болка, последвана от болки в ставите и подуване на подмишниците, което може да също толкова болезнено, колкото първоначалното ужилване. Смазващата болка може да продължи няколко месеца и да повтаря многократно в продължение на години. Животните, докоснали се до жилещото дърво понякога се самоубиват, защото не могат да понесат агонията. При пострадалите хора се наблюдава същия ефект – желанието да се сложи край на болката може да доведе до самоубийство.

4. Сансевиерата може да парализира гласните ви струни

7 шокиращи факта за растенията

Носещо прякора „Езикът на тъщата“, това е популярно стайно растение. Сокът му обаче е толкова отровен, че при поглъщане езикът се подува и парализира гласните струни.

5. Ауяската лекува зависимости

7 шокиращи факта за растенията

Д-р Габор Мате от Ванкувър е използвал амазонския халюциногенен чай, за да лекува пациенти с различни пристрастявания. Помогнал е на около 150 зависими за две години. Ауяската е еуфористична напитка, приготвяща се от гигантска лиана, която расте край Амазонка и въздейства върху центрове в мозъка, отговорни за емоционалната памет.

Когато бъде изпита от зависим, отварата му помага да си спомни травмиращи събития, довели до самата наркомания. След това пристрастеният може да осмисли събитията с помощта на специалист, като чаят трябва да се приема по време на церемония, провеждана от специално обучен „шаман“.

През 2011г Канада забранява на д-р Мате да практикува, заплашвайки го със съд за неспазване на закона.

6. Миризливото зеле е едно от малкото „топлокръвни“ растения

7 шокиращи факта за растенията

Symplocarpus foetidus се среща в гористите и блатисти местности в източна Канада и в североизточните части на САЩ. Растението имат невероятната способност да генерира топлина при процес, наречен термогенеза. При този процес, растението използва кислород, за да произвежда топлина. Кислородът си взаимодейства със скорбяла в корените, разбивайки молекулярните връзки, с което се освобождава енергия под формата на топлина.

Изследвания потвърждават, че миризливото зеле поддържа постоянна температура между 30°C и 36°C, дори когато навън е близо до нулата. Според биолозите, топлината помага за размножаването на растението, тъй като прави аромата му по-летлив и така той се разпространява по-далеч.

7. Миризмата на прясно окосена трева всъщност е зов за помощ

7 шокиращи факта за растенията

Приятната за хората миризма всъщност е отчаян вик за помощ от тревата към близките насекоми. Освобождават се така наречените химикали GLV. Растенията използват същия механизъм, когато биват нападнати от вредители или болести, макар сигналите в тези случаи да не могат да бъдат усетени от хората.

По света има повече от 50 000 ядивни вида растения, но само три от тях – оризът, царевицата и пшеницата – предоставят 60% от растителните калории, които приемаме.

Около 50 000 вида растения по света стават за ядене, но по-малко от 150 са в менюто на човека, като оризът, царевицата и пшеницата съставляват 60% от растенията в менюто ни. Това е доста тревожно, тъй като климатичните промени и болестите по растенията налагат намирането на алтернативни „фаворити“.

Допълнителен интересен факт е, че в Норвегия има бункер, в който строго се пазят семена на хиляди растения в случай, че някой ден се наложи да разчитаме на тях.