9 изумителни факта за Земята

Има едно нещо, което без съмнение всички ние делим и това е планетата Земя. От атмосферата до ядрото й, Земята крие много тайни и чудеса, които тепърва предстои да бъдат открити. Ето няколко интересни факта, които вероятно не сте знаели досега.

Преди дърветата, Земята може би е била покрита с гигантски гъби

Преди около 400 милиона години, когато растенията започнали да превземат сушата и най-високите дървета били едва по няколко метра, огромни гъби се извисявали над тях. Според учените, стъблата им били високи 8м и имали диаметър 1м.

Единственото доказателство за съществуването на такива гъби имаме от фосил, открит през 1859г. Не всеки обаче е съгласен, че този организъм е бил гъба – някои твърдят, че всъщност може да е бил мъх, който по някакъв начин се е нагънал в подобна форма.

Не звучи обаче твърде невъзможно някога да е имало гигантски гъби. Все пак днес най-големият жив организъм е колония гъби, простираща се на 8.9кв.км. в Орегон, за която се смята, че е на 2400 години.

Земното ядро е горещо колкото повърхността на Слънцето

Наскоро учени излязоха с твърдението, че температурата в ядрото на Земята е около 5700°C. Това е с около 1000 градуса повече, отколкото се е смятало преди. Толкова е й температурата на повърхността на Слънцето. Важно е да се отбележи, че повърхността на Слънцето всъщност е с необичайно ниска температура в сравнение с атмосферата му, където температурата достига около 2 милиона °C.

Планетата е изгубила около 40% от дивия живот за последните 40 години

Според Световния фонд за дивата природа (WWF) и Лондонското зоологическо общество, почти половината ит дивия живот е изчезнал за последните 40 години. Сухоземни, речни и морски твари биват избивани в огромни мащаби, докато замърсяването унищожава хабитатите им.

Има повече от 1 милион изкуствени обекти около Земята

Има повече от 1 милион изкуствени обекта около Земята

От 6000 сателита, които сме изстреляли през годините, около 3600 са в експлоатация в орбита. Повечето от създадените от човека обекти около Земята са отломки от сателити, части от ракети и т.н.

През 2009г са проследени 19 000 от обекта с големина над 5см. Днес повече от 100 милиона обекта с големина под сантиметър обикалят в орбита и единствените щети, които биха могли да нанесат са на слънчевите панели и оптиките на телескопи. Има и 21 000 големи отломки, тежащи около 1кг.

Като пътници на планетата Земя, ние се носим около Слънцето със скорост 107 182км/ч

Не усещаме тази голяма скорост по същата причина, поради която не усещаме и скоростта на самолета, когато той лети във въздуха. Скоростта се измерва спрямо друг обект, движещ се с различна скорост и не можем да я усетим, докато и ние се движим също толкова бързо.

В ядрото на Земята има достатъчно злато, за да покрие повърхността на планетата с половин метър слой

Преди милиарди години 99% от всичкото злато на планетата е потънало в центъра й. Смята се, че там има 1.6 квадрилиона тона Злато и около 9.6 квадрилиона тона платина.

В Канада има големи региони, където гравитацията е по-слаба, отколкото би трябвало

Макар разликата да не е голяма, в определени части на Канада един човек с маса 68кг ще тежи с около 3г по-малко. Една от теориите е, че разтопени скални маси под повърхността бавно потъват и по този начин понижават масата на региона, а с това и гравитацията.

Амазонската дъждовна гора произвежда 20% от кислорода

40% от Южна Америка е покрита от Амазония. Речният басейн се простира в 9 страни и обхваща най-голямата гора в света.

Амазонската дъждовна гора съставлява около половината от всички дъждовни гори на планетата. В нея живеят около 3 милиона вида насекоми, над 10 000 вида растения и 2000 вида гръбначни животни. Освен това гората произвежда 20% от кислорода ни.

За съжаление същият е и процентът на унищожената гора. Има опасения, че с това темпо тя ще изчезне напълно до 50 години.

По света има 5 „сини зони“, където е пълно със столетници

„Сините зони“ са региони, където хората обикновено живеят значително по-дълго, отколкото на други места по света. Джани Пес и Мишел Пулен идентифицират пет такива зони: Сардиния (Италия), Окинава (Япония), п-ов Никоя (Коста Рика), Лома Линда (Калифорния) и Икария (Гърция).

Когато космическите апарати прелитат край Земята под определен ъгъл, те изпитват малко ускорение, което никой не може да обясни

Аномалията представлява увеличаване на енергията, което се случва неочаквано при прелитане на космически апарати близо до Земята. Едно от вероятните обяснения е, че около Земята съществува пръстен от тъмна материя.

Стивън Хокинг казва, че човечеството няма да оцелее, ако не избяга от Земята

Според учения, за да оцелеем, трябва да намерим начин да евакуираме планетата. Според него ни остават по-малко от 200 години. За това време климатичните промени и/или ядрена или биологична война ще ни унищожат. Съществува и вероятността астероид да ни затрие или пък радиацията от близка свръхнова.