Още

    Как да правим уникални снимки на професионално ниво?

    Невероятните възможности на графичните програми ни изкушават да обработваме снимките си. С тях можем да преоразмеряваме, да подобрим или сменим цветовете, да премахнем нежелани обекти или да добавим нови. Можем да използваме и безбройните филтри и ефекти. Този процес е увличащ и накрая от снимката не остава много и тя се превръща в колаж. От хубава снимка може да се направи всичко, но от лоша – почти нищо.

    Тази игра на „Фотошоп”  е забавна, може да се видим на различно място, с различни дрехи и прически.

    Най-вълнуващо е обаче когато без обработка се получи сполучлив кадър. Вярно, че професионалистите във фотографията имат подходяща техника и опит, за да правят невероятни снимки, но с възможностите на съвременните камери, с малко усет, късмет и информация, наистина всеки може да направи уникална снимка.

    Нека видим как:

    За добрата снимка си има някои основни положения, които е добре да се знаят. Когато ги научите и малко се упражнявате, ще ги усвоите и след това ще правите по-добри снимки.

    За онези невероятни снимки, в които всичко сякаш си е на точното място, макар да са динамични и спонтанни, има причина. Те имат балансирана композиция. Никой не е подреждал елементите в нея, но с усет фотографа е уловил композицията в кадър.

    За добрата композиция е нужно да има съотношения между обектите в снимката.

    Златното сечение или правилото на третините се постига, като кадъра мислено се разделя на 9 равни части, от двойка успоредни вертикални и хоризонтални линии. Важните за композицията елементи е добре да се разположат върху тези линии или в точките, където те се пресичат. Другия вид златно сечение се образува, когато композицията следва спиралата на Фибоначи.

    Има още триъгълна, диагонална и S-образна композиции. Диагоналната  композиция създава усещане за нарастваща динамика, като десния диагонал по-добре е да бъде горен. S-образното композиране създава плавно движение.

    Снимките имат два типа кадриране – хоризонтално и вертикално. По-въздействащите снимки са с хоризонтално кадриране, вертикалното се използва предимно за портрети и за изобразяване на вертикални обекти.

    Въздействащите снимки имат дълбочина. Тя се създава, като се поставят обекти на преден план. Колкото повече пластове има, толкова по-голяма дълбочина има снимката. Когато някои слоеве са фокусирани, други разфокусирани, също се добива усещане за дълбочина и три измерност. Трябва  ритмично да се редува по намаляващ размер обектите, както и по-тяхната осветеност и яркост, от светло към тъмно. За баланс и хармония, оптически долната част на кадъра трябва да бъде по-тежка и по-тъмна.

    Добре е да се уловят естествените линии в кадъра, които да водят, насочват към главния обект. За да получите този ефект, потърсете подходящ ракурс. Последвайте посоката на движението или погледа на човек или животно

    Играта с контраста, между фона и главния обект, го кара да изпъква.

    В интересния и сполучлив кадър трябва да има някаква симетрия или хармонична асиметрия – централна, огледална. Нека погледът ви търси ритмично разположени обекти, ритъм в цветовете, в светлосенките, в нарастване или намаляване на обектите.

    Естествен ефект може да получите, използвайки обекти за рамка. За рамка могат да послужат: архитектурни елементи, като врати, прозорци; природни обекти, например клони, цветни храсти, скали и други. Рамкиращият обект трябва да подчертава и допълва основния обект, а не да привлича вниманието върху себе си.

    За триизменост на снимката, използвайте перспектива. При линейната перспектива, с отдалечаването в пространството обектите зрително намаляват по размер, а успоредните линии се събират в една точка на хоризонта. Има и въздушна перспектива, при която с отдалечаването на обектите, те губят яркостта си. Този ефект добре се забелязва при мъгла и множество от обекти, като дървета и планини.

    Златният час е любимото време на фотографите. Това е времето преди изгрев и малко преди залез слънце. Тогава светливата е мека и златиста. А най-неподходящото време за снимки е по обед.

    Можете да започнете, като първоначално си композирате снимки, правите си фотосесии, с прозорче от пръстите си търсите да „оградите”  нещата от живота около себе си. С времето усета ви ще се усили, ще добиете опит и все по-често ще правите невероятни снимки, с които да се гордеете. И не напразно: Фотографията е изкуство. И всеки, без значение с каква техника и опит снима, получи ли уникален кадър, е вече творец. А е и толкова вълнуващо хоби!

    Опитайте в отделните видове фотография, за да усетите разликата в използваните техники.

    При архитектурната фотография се работи със статични обекти и изненадващите моменти са по-малко. При нея са важни светлината, ракурса, водещите линии на композицията, ритъмът и перспективата. Принципно архитектурна фотография се снима с широкоъгълен обектив.

    Търсят се атрактивни детайли, акценти, водещи линии и рамки.

    Ако искаме да покажем мащаба на една сграда, тя се снима от разстояние, а на преден план се избира обект, подчертаващ големината й – камък, дърво, пейка, растение, ограда, човек и т.н.. За да я представим величествено, трябва да я заснемем от ниско. Интересни ефекти се получават при наличие на воден източник и отражението в него.

    Използвайки перспективата, може да предадем динамика на статичен обект. Важно е по кое време се снима обекта. През различните части на денонощието и през различните сезони сградите изглеждат различно.

    Същите принципи важат и за пейзажната фотография.

    При портретите е важно общуването с човека, когото снимате. Трябва малко време за да се отпуснете и синхронизирате. Добри портрети се получават, когато  едната страна на лицето е осветено от мека, разсеяна светлина. Такъв ефект се получава, когато човек е обърнат към прозорец, в подходящ момент от деня.

    За други типове фотография се изисква повече опит и технически познания. Например за нощни снимки, за движещи се обекти, за заснемане на водопади, за стрийт фотография и т.н. Но почне ли веднъж човек, следва въображението и упоритостта си и накъдето и докъдето го доведат.

    Колкото повече се занимавате, толкова повече ще ви увлича, ще попадате на находки, ще имате идеи и замисъл, ще развиете въображението си, снимките ви ще стават въздействащи и изразителни.

    Още публикации

    Коментари

    ВАШИЯТ КОМЕНТАР

    Моля, въведете коментар!
    Моля, въведете името си тук

    Мобилно приложение за Android и iOS

    Най-нови