Астрономи откриха 6 нови галактики, в които няма почти никакви звезди

Астрономи откриха 6 вероятно „тъмни галактики“ – такива, в които вместо да има изобилие от звезди, има твърде малко, ако изобщо има някакви.

Според последните астрофизични модели ранните галактики най-вероятно са преминали през тъмна фаза. Тези „тъмни галактики“, вече достатъчно големи и изпълнени с газ, вероятно са имали проблеми при формиране на звездите. Откриването на подобни галактики е изключително голямо предизвикателство, тъй като те не излъчват светлина, но използвайки светлината на други близки източници, учените вярват, че са открили 6 такива галактики.

Както се съобщава в „Astrophysical Journal” европейски изследователи са идентифицирали тези обекти, които са съществували, когато Вселената е била на по-малко от 2 милиарда години. Те били флуоресцентно осветени от близки квазари – активни галактики, снабдявани с енергия от материал, който попада в супермасивна черна дупка. Този процес прави квазарите невероятно ярки, но тяхната светлина може да се използва за наблюдаване на други обекти, тъй като действа като фенерче.

Квазарите излъчват силна ултравиолетова светлина, която след това се абсорбира от газа и се излъчва отново. В известен смисъл този процес е подобен на това как белите дрехи светят, когато се намираме на място, в което има ултравиолетова светлина. Тези наблюдения са достатъчни за астрономите, за да узнаят голяма част от свойствата на тези галактики.

Шестте галактики (макар все още да са „кандидат-галактики“, тъй като не са обявени за такива официално)  са малки, компактни обекти, за които астрономите вярват, че имат маса между 200 милиона и 6 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето. Според учените те имат свойства, подобни на други „тъмни галактики“, открити през последните няколко години. Смята се, че по-рано откритите започват съществуването си 3 милиарда години след Големия взрив. Откритието на толкова ранни галактики може да хвърли светлина върху ранната Вселена и самото образуване на галактиките.

Екипът от учени се е възползвал от един от най-модерните астрономически уреди – Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE). MUSE е част от уредите в обсерваторията Very Large Telescope и с него може да се наблюдава широко звездно поле наведнъж, поради което е изключително подходящ за откриване на тъмни галактики, съседни на квазарите.

Въпреки тези вълнуващи открития, тъмните галактики остават към сложния клас обекти. Все още ни липсват широки и задълбочени познания за миналото на Вселената, поради ограничените способности на инструментите, с които разполагаме. Новите телескопи като James Webb Space Telescope, както и специализираните проучвания вероятно ще спомогнат за запълването на пропуските и може би съвсем скоро тези тъмни галактики няма да ни се струват толкова мистериозни.

Източник: iflscience.com