Как метеорит е избухнал в земната атмосфера през декември 2018г. и разбираме чак сега

Докато сме се занимавали с подготовки за празниците през декември, парче скала е летяло към Земята и на 18 декември е избухнало в атмосферата. Взривът е освободил 10 пъти по-голяма енергия от бомбата над Хирошима. И сме го пропуснали.

Това е най-големият взрив на метеорит след онзи над Челябинск, който разтърси руската област през 2013г, ранявайки стотици. Но са го видели само морските лъвове и изненаданите китове, тъй като се е случил над Берингово море.

Американски военни сателити са уловили експлозията миналата година и са препратили данните на НАСА. Разбираме за това чак сега, защото д-р Кели Фаст, ръководител на програмата за наблюдение на близколетящи до Земята обекти на НАСА, сподели за метеорита пред медиите в Хюстън на 18 март.

Какво се е случило?

Метеоритът с широчина няколко метра, е навлязъл в земната атмосфера със скорост 32км/с под остра траектория от 7 градуса. Случило се е в 23:50ч (координирано универсално време), на 25.6км от повърхността на планетата, преди триенето на атмосферата да го взриви с мощност 173 килотона.

За сравнение, атомната бомба Малчугана, пусната над Хирошима на 6 август 1945г. е освободила енергия от 15 килотона, а Дебелакът над Нагазаки – 20 килотона.

Според Питър Браун, експерт по метеоритите и професор от Онтарио, Канада, който първи измерва метеорита по данни на инфразвукови наблюдателни станции по света, скалата е била широка 10м и е тежала 1400 тона.

Тези инфразвукови станции са пуснати в експлоатация по време на Студената война, за да засичат ядрени експлозии, като улавят нискочестотни звукови вълни, недоловими от човека. За да се открие източника и местоположението на експлозията е необходимо да се комбинират данните от множество станции, което обяснява защо чак сега разбираме за огнената топка.

Какво означава това за нас?

Всъщност нищо особено. Земята редовно е бомбардирана от космически скали. По няколко пъти в годината наблюдаваме метеоритен дъжд. 75% от площта на Земята е вода, така че много от метеоритите изгарят над океаните или се разбиват в тях, без това да влиза в новините. Вярно е, че Русия е честа мишена, но все пак това е най-голямата страна в света, така че не е изненада.

Линдли Джонсън от НАСА казва пред BBC News, че метеорит с такива размери навлиза в Земната атмосфера два до три пъти на 100 години. Този метеорит е бил едва 40% от размерите на онзи от Челябинск, който за кратко заслепи Слънцето. За щастие имаме много хора, които следят астероиди за потенциален сблъсък и измислят варианти за отклоняването им.

Засега няма записи от последния метеорит. Минал е обаче недалеч от маршрута на комерсиални самолети, така че учените проверяват авиолиниите за потенциални свидетели.