Какво превръща Сахара от зелен оазис в пясъчна пустош?

Когато става въпрос за пустинен пейзаж с неуморно слънце, горещ пясък и скрити оазиси, повечето хора често си представят пустинята Сахара. Префи 11 000 години, Сахара, която днес е най-голямата и гореща пустиня, е била наистина неузнаваема. Тогава тя е била цялата в зеленина, имало е реки, езера и дори гори. Но къде е отишла всичката тази вода?

Археологът Дейвид Райт има идея – може би хората и техните животни са разрушили баланса, предизвиквайки драматични екологични промени. Той твърди, че хората и тяхната дейност са отговора на въпросът, който измъчва археолози и палеонтолози в продължение на години, а именно – какво е трансформирало Сахара?

На Сахара отдавна има периоди на колебание – между влагата и сушата. Те са причинени от наклона на орбиталната ос, което от своя страна променя ъгъла, под който слънчевата светлина прониква в атмосферата. По време на влажните периоди мястото, на което Сахара се разполага, ставало зелено и изпълнено с реки и езера. Но нещо странно се случва преди около 8000 години – преминаването от влажен период към суша се случило внезапно и интензивно, което преобразило Сахара и я превърнало в това, което е днед. Райт твърди, че учените все още нямат идея какво е причинило тази необикновена промяна, но нещо наистина не е както трябва.

Изследвайки информацията, с която разполагал, Райт забелязал нещо, което често се повтаряло – когато данните показвали наличие на скотовъдци в района, се забелязвали и промени в климата на Сахара. Той вярва, че хората и животните им са унищожили зеленината на Сахара и са я превърнали в истинска пустош. „Прекомерната употреба на тревните площи намалява количеството на атмосферна влага, която образува облаците“ – твърди Райт. По този начин може да се предизвика края на влажния период много по-рязко, отколкото ако животните не бяха унищожавали тревните площи.

Други учени твърдят, че Сахара така или иначе е щяла да се превърне в пустиня рано или късно, дори без намесата на хората, защото животът на Земята работи по този начин. Геоложката от университета в Аризона – Джесика Тиърни смята, че не е необходимо да си обясняваме промените на Земята, които карат дадено място от зелен оазис да се превърне в пустиня, само и единствено с човешка намеса.

Тиърни добавя, че е трудно да се определи какво наистина задейства тази рязка промяна, тъй като всичко е взаимносвързано. През последния влажен период в Сахара са се появили множество скотовъдци и ловци. Тъй като климатът се променял и дъждовете намалявали, хората имали необходимост да опитомяват животни като говеда и кози, за да се препитават. „Възможно е промяната в климата да е принудила хората да отглеждат животни, но е възможно и отглеждането на животни да е причинило промяната в климата“ – твърди геоложката.

Райт и Тиърни са съгласни, че не е събрана достатъчно информация, за да могат учените да са напълно убедени в твърденията си. Необходимо е да се направят нови и по-обстойни проучвания на региона, за да можем да разберем какво причинява толкова рязка промяна в климата. Хората сме важен вид и като такъв, влияем особено силно върху екологичната обстановка на цялата планета. Някои от действията ни иказват благополучно влияние, но други могат да са заплаха, както за нашето, така и за идните поколения на Земята.