Най-удивителните и невероятни факти за Космоса – I част

• Масата на Слънцето е 99.86% от масата на цялата Слънчева система, останалите 0.14% са планети и астероиди.
    • Магнитното поле на Юпитер е толкова мощно, че ежедневно обогатява магнитното поле на нашата Земя с милиарди вата.
    • Най-големият басейн на Слънчевата система, образуван в резултат на сблъсък с космически обект, се намира на Меркурий. Това е „Калорис“, чийто диаметър е 1550 км. Сблъсъкът бил толкова силен, че ударната вълна преминала през планетата, драстично променяйки външния й вид.
    • Слънчевата материя с размерите на глава на карфица, поставена в атмосферата на нашата планета, ще започне да абсорбира кислорода с невероятна скорост и за част от секундата ще унищожи целия живот в радиус от 160 километра.
    • Една плутонова година трае 248 земни години. Това означава, че докато Плутон прави само едно пълно завъртане около Слънцето, Земята успява да направи 248.6. Още по-интересна е ситуацията с Венера, 1 ден на нея продължава 243 земни денонощия, а годината само 225.
    • Марсианският вулкан „Олимп“ е най-големият в Слънчевата система. Дължината му е повече от 600 км, а височината 27 км. Най-високата точка на нашата планета, връх Еверест, е само 8,5 км.
    • Експлозията (избухването) на свръхнова звезда е придружено от освобождаването на огромно количество енергия. През първите 10 секунди свръхновата звезда, която експлодира, произвежда повече енергия отколкото Слънцето за 10 милиарда години и за кратък период от време произвежда повече енергия, отколкото всички обекти в Галактиката взети заедно (с изключение на други свръхнови звезди, които избухват). Яркостта на такива звезди лесно засенчва осветеността на галактиките, в които те избухват.

• Малките неутронни звезди, чийто диаметър не превишава 10 км, тежат колкото Слънцето. Тежестта на тези астрономически обекти е изключително висока и ако, хипотетично, астронавт се приземи, теглото му ще се увеличи с около един милион тона.
    • На 5 февруари 1843 г. астрономите открили комета, която получила името Велика. Летейки близо до Земята през март същата година, тя прорязала небето с две опашки, чиято дължина достигала 800 милиона километра. Земните жители наблюдавали опашката й повече от месец, докато на 19 април 1843 г. тя напълно изчезнала от небето.
    • Слънчевата енергия, която сега ни затопля, е възникнала в сърцевината на Слънцето преди повече от 30 милиона години – по-голямата част от това време било необходимо, за да се преодолее гъстата обвивка на небесното тяло и само 8 минути, за да достигне повърхността на нашата планета.

• Повечето от тежките елементи в човешкото тяло (като калций, желязо и въглерод) са странични продукти от експлозията на група свръхнови звезди, които поставили началото на образуването на Слънчевата система.
    • Изследователи от Харвардския университет установиха, че 0,67% от всички скали на Земята са с марсиански произход.
    • На спътника на Юпитер – Йо, са открити приблизително 400 активни вулкана. Скоростта на емисиите на сяра и серен диоксид по време на изригването им може да надвишава 1 км/ сек., а височината на потоците от лава да достига 500 километра височина.
    • Противно на общоприетото мнение, Космосът не е пълен вакуум, а по-скоро близо до вакуума – на 0,4 m3 от космическата материя се пада поне 1 атом.
    • Венера е единствената планета в Слънчевата система, която се върти обратно на часовниковата стрелка. Има няколко теоретични основания за това. Някои астрономи смятат, че такава съдба имат всички планети с плътна атмосфера, която първо се забавя и след това завърта небесното тяло в обратна посока, а други приемат, че това е причинено от група големи астероиди, падащи на повърхността на Венера.
    • От началото на 1957 г. (годината на пускането на първия изкуствен спътник „Спутник-1“) човечеството е успяло да „засее” орбитата на нашата планета в буквален смисъл с различни спътници, но само един от тях е повторил съдбата на „Титаник“. През 1993 г. спътникът „Олимп“, собственост на Европейската космическа агенция, е унищожен в резултат на сблъсък с астероид.
    • Най-големият метеорит, паднал на Земята, е 2.7-метровата „Хоба“ , намерен в Намибия. Метеоритът тежи 60 тона и 86% се състои от желязо, което го прави най-голямото парче желязо с естествен произход на Земята.
    Метеоритът Хоба в Намибия

ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ ЗА : Най-големите метеорити на Земята

• Малкият Плутон се счита за най-студената планета на Слънчевата система. Повърхността му е покрита с дебела кора от лед, а температурата пада до – 200 ° С. Ледът на Плутон има напълно различна структура, от този на Земята и е няколко пъти по-силен от стомана.