Необичайни звуци, които издават животните

Кравата казва „му-у“, котката – „мяу-мяу“, жабата – „ква-ква“, кучето – „бау-бау“. Така ни учат родителите още от най-ранна детска възраст. Ние придобиваме тези знания и ги помним през целия си живот, точно както нашето собствено име. Светът на звуците, с които животните комуникират обаче, е много по-богат.

Арктическа лисица (Vulpes lagopus)

wikipedia.org

Арктическата лисица е пухкав северен звяр от семейството на кучетата. Тя е социално животно: през лятото често няколко индивида образуват приятелска група или семейство, където има самец, една или няколко самки кърмачки и понякога асистенти, които участват в обучението на лисичетата. Необходимостта да се разбират помежду си в различни ситуации изисква животните да имат богат вокален репертоар.

Разнообразието от звуци, произведени от арктическата лисица, може да порази човек, който се е озовал в естественото местообитание на това животно – тундрата. На първо място се чува далечен, но силен лай – така арктическите лисици определят границите на своята територия. Ако се приближите до дупката им, ще чуете меко ръмжене (кратък повтарящ се звук „ур“) или викане, като дрезгав писък. И ако се забавите повече ще чуете крясъци, приличащи на силно викане, което може да се превърне в лай. Както вероятно сте предположили, тези сигнали изразяват различна степен на опасност. Звярът мърмори, когато е в дупката и е сигурен в надеждността на подслона. Със същия сигнал възрастните вкарват лисичетата в леговището. Плачат и лаят лисици, които са извън скривалището си, когато потенциален противник е наблизо за дълго време. Последният сигнал е силен плач, редуващ се с лаене – зоолозите наричат това викане. Издавайки тази сложна комбинация от звуци арктическата лисица може да се държи пасивно – да лежи близо до дупката и да чака посетителят да се умори от този противен звук. Но има и активен вик, когато животното крещи, минавайки край неканения гост.

Понякога се чува тихо „ко-ко-ко“, така родителят, който се връща с храна, насърчава лисичетата да се измъкнат от ямата, за да ядат. Когато приятели или мъжкият и самката се срещат след раздяла, те се поздравяват с оглушителни писъци.

Източната птица-бич (Psophodes olivaceus)

en.wikipedia.org/wiki/Eastern_whipbird

От тундрата се пренасяме във влажните топли гори в югоизточната част на Австралия. Разхождайки се там между храсти, папрати и лози, можете да чуете остър звук, напомнящ свистене на бич или камшик. Това е източната птица-бич. Трудно е да се види: мекото черно-кафяво оцветяване е отлично за маскиране в гъста гора. Но звукът на камшик може да се чуе на половин километър! Тази птица е от вида на враноподобните. Но, за разлика от своите далечни роднини, които живеят в нашата страна (врабчета, синигери, врани и т.н.), могат да пеят не само мъжките, но и женските индивиди. Тези птици, между другото, са моногамни и формират трайни двойки. Всяко семейство има собствена територия, която е защитена от двете птици през цялата година. Важна роля в опазването на територията играе песента.

Песента на самеца се състои от две части: тихо встъпление (просто свирукане) и вече споменатия звук на бич. Сигнализирането е сравнително дълъг звук (с продължителност 2 секунди) с постоянна честота. Звукът на бича е кратък и трае само 0.2 секунди. Въпреки това, за толкова късо време неговата честота се увеличава от 0,5 до 8 kHz! Може би това е най-острият скок в честотата на звука, на която са способни птиците. Такъв специфичен звук е териториалният компонент на птичите песни. Той е насочен и позволява на другите самци от този вид да определят точно местонахождението на гостоприемника на горския участък. Ето защо, ако местният самец иска да остане незабелязан, той само свирука – например, когато се приближава до гнездото.

Рибата- жаба (Opsanus tau)

wikipedia

Ако потопим хидрофон в „света на мълчанието“ – на морското дъно, както направиха учените през 40-те години на миналия век, можем да чуеш  различни звуци: гърмящи, цвърчащи, крещящи, хлипащи, хъркащи, ридаещи. Така рибите общуват помежду си – понякога дори пеят в хор. Един от най-невероятните звуци издава рибата-жаба. Това е дънна риба, която живее в западния Атлантически океан край бреговете на Съединените щати. Наричат я жаба заради голата кожа (без люспи) и способността й да се втурва в калта (по този начин рибата търси плячка).

wikipedia

В началото на размножителния период зрелите самци произвеждат звук, наподобяващ параходна сирена с ниво на звуково налягане от 126 dB на разстояние 1 метър. (Това е по-високо от прага на човешкия слух от 120 dB). С каква цел те се конкурират с тръбата на Ерихон? Разбира се, за да привличат колкото се може повече самки и да оставят възможно най-много потомци. Когато рибата изясни отношенията си – самките се борят за храна или самците се борят за женската – те често произвеждат къси и по-слаби звуци.

Повечето писъци и песни се случват с бърза промяна в обема на плуващия мехур по време на свиването на мускулите. Звуковите мускули на рибата-жаба надминават всички видове мускули на другите риби и изобщо на всички гръбначни.

Интересното е, че плуващият мехур на рибата-жаба е във формата на сърце, а мускулите на звука са разположени само в „сърцето“, което позволява да се насочи звука към тях и да се защити вътрешното ухо от претоварване. Много полезно устройство за тези, които не искат да оглушеят от собствените си викове.

Сладководен клоп (Micronecta scholtzi)

wikipedia

Повечето от нас смятат, че най-силни звуци сред насекомите издават цикадите (Cicadidae). Казват, че Чарлс Дарвин чувал тяхното цвърчене, плувайки на известния кораб „Бийгъл“ на 400 метра от бреговете на Бразилия.

Най-силните звуци обаче не издават цикадите, а европейският сладководен клоп. Разбира се, трудно е да си представим как звучи клопа, той е особено шумен (звуковата му мощност може да достигне 99.2 dB, което е сравнимо с това на оркестър). Дължината на Micronecta scholtzi е само 2,3 мм, тя живее под водата и можете да я чуете от брега. При прехода на звука от водната среда към въздушната, звукът е значително намален, въпреки това чуруликането на клопа е ясно и отчетливо.

wikipedia

Само самците цвърчат, за да привлекат женските. И те обикновено го правят хорово: всеки се опитва да „надвика“ другия и всички наведнъж правят това.