Няколко наистина странни научни експерименти

Хората са по природа много любопитни и постоянно задават въпроси за всичко, което ги заобикаля. Научните изследвания и открития се смятат за една от най-достойните сфери. През последните 150 години човечеството е направило огромен скок в развитието си благодарение на множество експерименти. От една страна, може да се аплодират отличните резултати от тях, а от друга страна, се провеждат експерименти, които предизвикват неодобрение, тъй като резултатите се получават благодарение на неетични и съмнителни методи.

Ухапване от паяка „Черната вдовица“

Професорът в Университета в Алабама Алън Блеър в началото на 20-ти век, позволил на паяка „Черната вдовица” да го ухапе. Факт е, че през този период имало спорове в научните среди, че малките паякообразни не са отровни за хората. И Блеър решил да опровергае това твърдение. Той смачкал паяка и го задържал за 10 секунди, за да влезе в кожата му максимално количество отрова. Тогава професорът започнал да записва какво се случва с него и как се чувства. Болката, замайването и понижаването на кръвното налягане го довели в болницата, където се добавили симптоми като изпотяване, повръщане и диария. В резултат на експеримента учените се съгласили, че паякът „Черната вдовица“ е опасен за хората, независимо от размера си.

Слон и наркотици

African Elephant Walking on Savanna, Marakele National Park, South Africa

През 60-те години, ако мнозина не употребявали наркотици, то знаели за тях. През 1962 г. група изследователи от Оклахома Сити искали да проучат ефекта, който ЛСД наркотикът ще има върху един възрастен слон и дали ще бъде много агресивен. Животното било инжектирано с 297 mg ЛСД, което е 3000 пъти по-голяма доза от тази при хора. Няколко минути по-късно слонът паднал и умрял. Учените започнали да спорят за причината за смъртта му: дали той е починал поради предозиране или от самия наркотик. През 80-те години експериментът се повторил, добавяйки наркотика към питейната вода. Никое от животните не умряло, но те били много пасивни и издавали странни звуци през хобота.

Експеримент с пренатоварване

През 40-50-те години на 20-ти век военните се интересували от въпросите на пренатоварването. Не било известно какво е максималното натоварване, което човек може да понесе при катапултиране от самолет. Смятало се, че максималният показател е 18. Полковник Джон Степ  през 1954 г. при скорост над 1000 км/ч издържал натоварване 46, като получил кръвотечение от очите си, загуба на зрение и мехури по тялото. Благодарение на този експеримент инженерите на въздухоплавателните средства коригирали дизайна на самолета и подобрили безопасността на пилотите.

Ендоваскуларна хирургия

Днес въвеждането на катетър в сърцето се извършва по редица причини, включително диагностика и лечение на сърдечни заболявания и дисфункции. През 1929 г. германският лекар Вернер Форсман твърди, че това е най-добрият начин за въвеждане на лекарства и наблюдение. Докато лекарите спорели, той под анестезия вмъкнал катетър с дължина 60 см във вената на ръката си и влязъл в сърдечния мускул. Тогава му направили рентгеново изследване, за да докажат, че катетърът е в сърцето. Главният лекар все още бил против, но с течение на времето отношението към този метод се променило към добро.

Очовечаване на шимпанзе

В света има много случаи, при които хората от раждането си са живели сред диви животни. През 1931 г. учените Луелла и Уинтроп Келлог решили да видят какво ще се случи с маймуна, ако тя живее от раждането си в семейство от хора. Учените прибрали в дома си 7-месечното шимпанзе Гуа, което било отгледано с техния 10-месечен син Доналд. След няколко месеца и шимпанзето, и бебето били тествани за способността им да използват предмети, да учат и да говорят. В много отношения Гуа надминавал Доналд в развитието си, но само не успявал да говори, което станало основният критерий, че детето на човека е по-добре развито. След 9 месеца експериментът бил прекратен, тъй като Доналд започнал да копира шимпанзето, особено звуците, които издава и стила на общуване. През 1933 г. Гуа умрял. По-малко от година преди смъртта му, той бил отделен от семейството.