Нов суперкомпютър с 1 милион процесора е най-бързата машина на света, която имитира функциите на човешкия мозък

Учените току-що включиха най-големия „мозък” на света: суперкомпютър с един милион процесорни ядра и 1 200 взаимосвързани платки, които в тяхната цялост функционират точно като човешки мозък.

След десет години труд по създаването му, днес той е най-големият невроморфен компютър – вид компютър, който имитира дейността на невроните, съобщиха учените на 2-ри ноември.

Името на компютъра е Dubbed Spiking Neural Network Architecture, или SpiNNaker, и се се намира и захранва в Университета в Манчестър, Великобритания. Той „преосмисля начина, по който работят компютърните мрежи”, казва Стив Фърбър, част от екипа, който стои зад амбициозния проект. Той е и професор по компютърно инженерство в Университета в Манчестър.

Но SpiNNaker не само може да „мисли” като истински мозък. Той създава модели на невроните в човешките мозъци и също така стимулира повече неврони в реално време от който и да било друг компютър на Земята, се казва в официалното изявление на екипа от учени.

„Основната му цел е да поддържа частични мозъчни модели: например, модели на кортекса, на базалните ганглии или на множество дялове, които типично са изразени като мрежи от неврони”, казва Стив Фърбър в свой имейл към екипа на сайта Live Science.

Два пъти повече процесори

От април, 2016 насам, SpiNNaker е симулирал невронна активност, използвайки 500 000-ядрен процесор, но ъпгрейднатата машина има двойно по-голям капацитет – 1 милион ядра, обяснява Фърбър. С помощта на проекта на Европейския съюз на име Human Brain Project – усилие да се конструира виртуален човешки мозък, SpiNNaker ще продължи да дава възможност на учените да създават детайлни модели на мозъчна активност. В момента SpiNNaker има капацитета да извършва 200 квадрилиона действия едновременно (бел. авт. един квадрилион е равен на един милион милиарда).

Докато някои други компютри могат да си съперничат със SpiNNaker по броя процесори, които съдържат, това, което го отличава от тях е инфраструктурата, която свързва тези процесори. В човешкия мозък 100 милиарда неврона светват едновременно и изпращат сигнали до хиляди различни дестинации. Архитектурата на SpiNNaker поддържа изключително високото ниво на комуникация между процесорите му, като поведението й много силно наподобява това на невронната система на мозъка, обяснява Фърбър.

„Стандартните суперкомпютри имат механизми на свързване, които са доста по-малко подходящи за създаване модели на мозъчната дейност в реално време”, казва той. „SpiNNaker е, вярвам, способен да създава модели на значително по-големи невронни мрежи в биологично реално време от която и да било друга машина на планетата.”

Съзнанието над материята

Преди, когато SpiNNaker е оперирал само с 500 000 процесора, той е моделирал 80 000 неврона в кортекса – дялът от мозъка, който транслира информацията, получена от сетивата. Друг модел на SpiNNaker от базалните ганглии, дялът от мозъка, който бива засяган от Паркинсон, подсказва за способностите на SpiNNaker да служи като средство за изучаване на подобни заболявания, се казва в изявлението.

SpiNNaker може да контролира и дистанционен робот на име SpOmnibot, който използва компютъра, за да интерпретира данни, събрани чрез визуалните сензори на робота, както и да прави избор накъде да се движи в реално време.

С цялата си изчислителна мощ и аналогични на човешкия мозък способности, доколко е близо SpiNNaker до това да се държи досущ като истински човешки мозък? За момента, напълно точната симулация на активността на човешки мозък просто не е възможна, казва Фърбър. Една толкова сложна и иновативна машина като SpiNNaker все още може да симулира само една малка част от сложните процеси на комуникация между отделните неврони, които протичат в човешкия мозък и суперкомпютрите имат все още дълъг път пред себе си преди да могат да мислят самостоятелно, пише Фърбър в имейла си.

„Дори и с един милион процесори, можем да се доближим до само 1% от капацитета и обхвата на човешкия мозък и това е ако предположим, че нещата се развиват на 100% в наша полза”, казва той.

Въпреки това, SpiNNaker би могъл да имитира функцията на миши мозък, който е и 1 000 пъти по-малък от човешкия, добавя Фърбър.

„Ако една мишка разсъждава с мисли, които са еквивалентни на размера й и ако всичко, което се изисква е достатъчно неврони да бъдат свързани заедно в подходящата структура (което само по себе си е въпрос, който подлежи на много дебатиране), то тогава може би в момента ние ще можем да достигнем това ниво на мисловен процес с помощта на SpiNNaker”, казва той.